Plastyka

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z PLASTYKI DLA KLAS IV-VII
- SPECYFIKA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA
Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
- indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych, biorąc pod uwagę poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia
- zaangażowanie ucznia w działania plastyczne,
- uzyskany przez niego poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej (ćwiczenia praktyczne, warsztat twórczy ucznia) i wiadomości z teorii plastyki (elementy wiedzy o sztuce, zagadnienia plastyczne),
- postawę ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki,
- podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
- przygotowanie ucznia do zajęć,
- umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków oraz poszukiwania własnych rozwiązań.
- uczestnictwo ucznia w zajęciach dodatkowych
Ocenianie osiągnięć uczniów odbywa się systematycznie i umotywowane jest ustnie przez nauczyciela.
Nauczyciel nie ocenia talentu ucznia!
II OCENY
Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na :
1) oceny cząstkowe zgodne ze skalą zamieszczoną w WO i określają one poziom opanowania wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części materiału programowego w danej klasie.
2) oceny podsumowujące: semestralne i końcowe (roczne) stanowią wyznacznik umiejętności i wiedzy przedmiotowej ucznia, wynikają z ocen cząstkowych zdobytych w danym semestrze
W przedmiotowych zasadach oceniania za wyjściową przyjmuje się ocenę dobrą.
Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (np. brak pracy domowej, brak zeszytu, brak przyborów plastycznych)
Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej, uczeń otrzymuje za każde kolejne nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
Aktywność na lekcji, np. częste zgłaszanie, udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywna praca w grupach może być oceniana plusami „+”. Za 3 „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Ad 1. SPOSÓB OCENIANIA BIEŻĄCEJ PRACY PLASTYCZNEJ
Nauczyciel przy każdym realizowanym temacie podaje – zagadnienie plastyczne – które dokładnie określa co uczeń musi zrealizować w zadaniu. Ponadto można przyjąć ogólne kryteria pracy plastycznej:
- oceniana jest kompozycja pracy,
- dobór środków wyrazu,
- działalność
- kreatywność
- celujący – nieprzeciętny sposób realizacji tematu, kreatywność, oryginalność;
- bardzo dobry – zachowana logika kompozycji, twórcze wykonanie, wyczerpujący dobór środków wyrazu, działalność w zakresie oryginalnych pomysłów oraz własna interpretacja, twórczy sposób przedstawiania tematu, zastosowanie wiedzy w sytuacjach problemowych;
- dobry – zachowana logika kompozycji, typowe rozwiązania, 2 do 3 usterek lub braki w zakresie wykorzystania środków wyrazu plastycznego, poprawny przekaz, wypowiedź typowa, inwencja własna ograniczona;
- dostateczny – zachowana logika kompozycji, 50% środków wyrazu wykorzystanych prawidłowo, bierny sposób odtwarzania, wypowiedź odtwórcza, minimalny stopień kreatywności;
- dopuszczający – brak logiki, nieprawidłowy dobór kompozycji, pojedyncze środki wyrazu zastosowane przypadkowo, bierny sposób odtwarzania, przekaz nieuporządkowany, chaotyczna wypowiedź, brak kreatywności własnej, brak pomysłu i własnych rozwiązań.
- niedostateczny - nie pracuje na lekcji, po zakończeniu działań nie oddaje pracy, nie wykazuje zainteresowania lekcją.
Przy ustalaniu stopnia z plastyki, brany jest przede wszystkim pod uwagę, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tego przedmiotu.
POPRAWA OCEN
Uczeń ma prawo do poprawy pracy plastycznej lub innej ( za wyjątkiem kartkówki) w terminie 2 tygodni od podania wyniku. Nie przewiduje się poprawiania prac przed zakończeniem roku szkolnego.
Ad 2. SPOSÓB USTALANIA OCENY SEMESTRALNEJ I KOŃCOWOROCZNEJ
- Ocena semestralna, roczna odzwierciedla postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację. Jest wykładnikiem osiągniętych umiejętności, poziomu uzyskanej wiedzy w danym semestrze oraz ma zadanie motywować i zachęcać ucznia do rozwijania zainteresowań plastycznych.
Ocena semestralna, roczna powinna być ustalana na podstawie ocen
- Ocena semestralna i roczna nie jest średnią arytmetyczna ocen cząstkowych
STOPIEŃ CELUJĄCY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- jest zainteresowany sztuką, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- wykonuje oryginalne i estetyczne prace plastyczne, proponuje nietypowe rozwiązania dla danego tematu,
- uczestniczy w pozalekcyjnych zajęciach koła plastycznego,
- przygotowuje wartościowe prace na konkursy plastyczne (nie mniej niż dwie w semestrze) i osiąga sukcesy na szczeblu wyższym niż gminny.
STOPIEŃ BARDZO DOBRY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem,
- biegle posługuje się terminami plastycznymi,
- pracuje aktywnie, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne
- jest zawsze przygotowany do zajęć,
- efekt końcowy pracy twórczej jest zawsze zgodny z jej założeniami i tematem, prace są estetyczne.
STOPIEŃ DOBRY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
- opanował większość wiadomości i umiejętności określonych programem nauczanie w danej klasie,
- poprawnie posługuje się terminami plastycznymi
- jest przygotowany do zajęć, ma potrzebne materiały, zeszyt,
- wykazuje się zaangażowaniem w twórczych działaniach, wypowiedzi plastyczne są zgodne z tematem.
STOPIEŃ DOSTATECZNY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
- posiada niepełną wiedzę i umiejętności z zakresu objętego programem,
- poprawnie wykonuje prace plastyczne, ale nie wykazuje się systematycznością, zaangażowaniem,
- nie dba o estetykę pracy,
- najczęściej posiada wymagane materiały do prac praktycznych.
STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
- posiada minimalną wiedzę z zakresu wiadomości objętych programem,
- ćwiczenia plastyczne wykonuje rzadko, niestarannie lub niezgodnie z tematem,
- często nie posiada wymaganych przyborów do wykonania prac plastycznych, zeszytu.
- nie wykazuje woli poprawy oceny.
STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
- nie posiada wiedzy i umiejętności objętych programem nauczania i uzyskuje oceny niedostateczne z ustnych lub pisemnych form sprawdzania wiedzy,
- nie wykonuje ćwiczeń i prac plastycznych nawet z pomocą nauczyciela,
- nie posiada wymaganych materiałów, zeszytu,
- nie wykazuje woli poprawy oceny.
- Ocena ta nie wynika z możliwości czy z braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach.
mgr Gabriela Kozioł