Przyroda

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY

.

  1. I. Przedmiotowy system oceniania z przyrody  jest zgodny z wewnątrzszkolnym ocenianiem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słotwinie. 
  2. II. Cele nauczania przyrody.

Celem nauczania przyrody w szkole podstawowej jest:

  1. zainteresowanie światem, jego różnorodnością,
  2. wskazywanie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym,
  3. kształtowanie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych,
  4. ukazywanie współzależności człowieka i środowiska.

III. Ocenianie osiągnięć uczniów na lekcjach przyrody.

Ocena ucznia powinna być oceną wspierającą w osiąganiu celów, motywującą

ucznia do dalszej pracy i diagnozującą jego osiągnięcia.

Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:

  1. Wiadomości

- uczeń zna i rozumie zależności występujące w przyrodzie

- charakteryzuje poziomy życia

- wskazuje i ocenia zmiany w środowisku pod wpływem działalności człowieka

- zna podstawowe pojęcia biologiczne

- opisuje budowę i czynności życiowe organizmów żywych

- zna zasady zdrowego stylu życia

  1. Umiejętności

- rozumie podstawowe pojęcia biologiczne

- orientuje się na mapie i w terenie

- obserwuje i opisuje środowisko przyrodnicze i zjawiska w nim zachodzące

 - wykonuje proste doświadczenia i interpretuje ich wyniki

- samodzielnie dociera do różnych źródeł informacji

- przedstawia na forum klasy wyniki swojej pracy

  1. Postawy

- postawy proekologiczne i prozdrowotne

- odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska

- zaangażowania podczas pracy lekcyjnej

- aktywnego udziału w konkursach przyrodniczych

  1. Formy aktywności uczniów podlegające ocenie:  Prace pisemne – sprawdziany i  kartkówki; odpowiedzi ustne;  prowadzenie zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń;  dodatkowe pomoce potrzebne do lekcji;  praca w grupach;  prace długoterminowe – albumy, zielniki, plakaty, projekty, gazetki itp.; aktywność w czasie lekcji i działalność pozalekcyjna – konkursy, kółka, organizacje proekologiczne, udział w akcjach ekologicznych itp.
  2. Aktywność pozalekcyjna wpływająca na podwyższenie oceny:

Sukcesy w konkursach przyrodniczych i ekologicznych; duże zaangażowanie w pracy na rzecz ochrony środowiska;  działalność w kołach zainteresowań

  1. VI. Zasady oceniania.
  2. Każdy uczeń jest oceniany systematycznie, zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  3. Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  4. Sprawdziany w formie testowej przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu.
  5. Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu najpóźniej dwóch tygodni.
  6. Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną może ją poprawiać w terminie

uzgodnionym z nauczycielem. Ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika przy pierwotnej ocenie ze sprawdzianu. Wszystkie prace są archiwizowane – rodzice mają prace do wglądu. Uczniowie podpisaną przez rodzica pracę mają obowiązek zwrócić nauczycielowi w ciągu tygodnia.

  1. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym ma on obowiązek napisania go w terminie ustalonym z nauczycielem.
  2. Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom:

 100% punktów i punkty dodatkowe – ocena celująca

 100% – 90% – ocena bardzo dobra

 89% – 70% – ocena dobra

 69% – 50% – ocena dostateczna

 49% – 30% – ocena dopuszczająca

 29% – 0% – ocena niedostateczna

  1. Uczeń może 2 razy w półroczu zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny (nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów).
  2. Uczeń za nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu ćwiczeń, zeszytu

przedmiotowego)  otrzymuje „ -”, trzy „-” skutkują otrzymaniem oceny niedostatecznej.

  1. Aktywność na lekcjach, nagradzana jest „+”. Za każde 3 zgromadzone„+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, wykonywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupie.
  2. Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić przerobiony zakres materiału.
  3. Ocenę z bieżących tematów ( do 2-3 lekcji wstecz) uzyskuje uczeń z krótkich kartkówek i odpowiedzi ustnych. Kartkówki nie muszą być zapowiadane, nie podlegają poprawie. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje ucznia znajomość treści z trzech ostatnich tematów.
  4. Uczeń może otrzymać  wyższą ocenę roczną z tytułu bardzo dobrych wyników w konkursach przyrodniczych na różnym szczeblu.
  5. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego.
  6. Uczeń mający kłopoty w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą o dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być:

- dodatkowe konsultacje (po uzgodnieniu z nauczycielem),

- prace ułatwiające i przybliżające zrozumienie problemu,

- pomoc koleżeńska,

- ścisła współpraca z rodzicami.

16.Skala ocen jest zgodna z wewnątrzszkolnym oceniania. 

  1. Ocenę półroczną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych zdobytych w czasie całego półrocza.
  2. Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i wyniki z całego roku szkolnego.