Przyroda
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY
.
- I. Przedmiotowy system oceniania z przyrody jest zgodny z wewnątrzszkolnym ocenianiem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słotwinie.
- II. Cele nauczania przyrody.
Celem nauczania przyrody w szkole podstawowej jest:
- zainteresowanie światem, jego różnorodnością,
- wskazywanie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym,
- kształtowanie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych,
- ukazywanie współzależności człowieka i środowiska.
III. Ocenianie osiągnięć uczniów na lekcjach przyrody.
Ocena ucznia powinna być oceną wspierającą w osiąganiu celów, motywującą
ucznia do dalszej pracy i diagnozującą jego osiągnięcia.
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:
- Wiadomości
- uczeń zna i rozumie zależności występujące w przyrodzie
- charakteryzuje poziomy życia
- wskazuje i ocenia zmiany w środowisku pod wpływem działalności człowieka
- zna podstawowe pojęcia biologiczne
- opisuje budowę i czynności życiowe organizmów żywych
- zna zasady zdrowego stylu życia
- Umiejętności
- rozumie podstawowe pojęcia biologiczne
- orientuje się na mapie i w terenie
- obserwuje i opisuje środowisko przyrodnicze i zjawiska w nim zachodzące
- wykonuje proste doświadczenia i interpretuje ich wyniki
- samodzielnie dociera do różnych źródeł informacji
- przedstawia na forum klasy wyniki swojej pracy
- Postawy
- postawy proekologiczne i prozdrowotne
- odpowiedzialnego działania na rzecz środowiska
- zaangażowania podczas pracy lekcyjnej
- aktywnego udziału w konkursach przyrodniczych
- Formy aktywności uczniów podlegające ocenie: Prace pisemne – sprawdziany i kartkówki; odpowiedzi ustne; prowadzenie zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń; dodatkowe pomoce potrzebne do lekcji; praca w grupach; prace długoterminowe – albumy, zielniki, plakaty, projekty, gazetki itp.; aktywność w czasie lekcji i działalność pozalekcyjna – konkursy, kółka, organizacje proekologiczne, udział w akcjach ekologicznych itp.
- Aktywność pozalekcyjna wpływająca na podwyższenie oceny:
Sukcesy w konkursach przyrodniczych i ekologicznych; duże zaangażowanie w pracy na rzecz ochrony środowiska; działalność w kołach zainteresowań
- VI. Zasady oceniania.
- Każdy uczeń jest oceniany systematycznie, zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Sprawdziany w formie testowej przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu.
- Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu najpóźniej dwóch tygodni.
- Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną może ją poprawiać w terminie
uzgodnionym z nauczycielem. Ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika przy pierwotnej ocenie ze sprawdzianu. Wszystkie prace są archiwizowane – rodzice mają prace do wglądu. Uczniowie podpisaną przez rodzica pracę mają obowiązek zwrócić nauczycielowi w ciągu tygodnia.
- W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym ma on obowiązek napisania go w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom:
100% punktów i punkty dodatkowe – ocena celująca
100% – 90% – ocena bardzo dobra
89% – 70% – ocena dobra
69% – 50% – ocena dostateczna
49% – 30% – ocena dopuszczająca
29% – 0% – ocena niedostateczna
- Uczeń może 2 razy w półroczu zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny (nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów).
- Uczeń za nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu ćwiczeń, zeszytu
przedmiotowego) otrzymuje „ -”, trzy „-” skutkują otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- Aktywność na lekcjach, nagradzana jest „+”. Za każde 3 zgromadzone„+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, wykonywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupie.
- Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić przerobiony zakres materiału.
- Ocenę z bieżących tematów ( do 2-3 lekcji wstecz) uzyskuje uczeń z krótkich kartkówek i odpowiedzi ustnych. Kartkówki nie muszą być zapowiadane, nie podlegają poprawie. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje ucznia znajomość treści z trzech ostatnich tematów.
- Uczeń może otrzymać wyższą ocenę roczną z tytułu bardzo dobrych wyników w konkursach przyrodniczych na różnym szczeblu.
- Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego.
- Uczeń mający kłopoty w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą o dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być:
- dodatkowe konsultacje (po uzgodnieniu z nauczycielem),
- prace ułatwiające i przybliżające zrozumienie problemu,
- pomoc koleżeńska,
- ścisła współpraca z rodzicami.
16.Skala ocen jest zgodna z wewnątrzszkolnym oceniania.
- Ocenę półroczną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych zdobytych w czasie całego półrocza.
- Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i wyniki z całego roku szkolnego.