Muzyka

Przedmiotowy system oceniania z muzyki w kl IV i VII w związku z realizacją programu nauczania ogólnego muzyki w kl IV – VII szkoły podstawowej: „ Lekcja muzyki” Moniki Gromek i Grażyny Kilbach, wyd. Nowa Era.



METODY KONTROLI I OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW



Kontrola osiągnięć uczniów powinna się odbywać w ramach: 

  • realizacji ćwiczeń praktycznych (śpiewanie, granie, ruch przy muzyce, taniec, improwizacja, tworzenie muzyki);
  • występów artystycznych przed publicznością klasową, szkolną i pozaszkolną; 
  • wykonywania zadań wymagających wykazania się wiedzą teoretyczną (quizy, gry dydaktyczne, pytania i odpowiedzi);
  • przygotowywania prezentacji, gazetek, albumów itp.


    Kryteria oceniania

    Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować młodego człowieka do nauki i działań muzycznych. Przy ewaluacji trzeba uwzględnić różne formy aktywności ucznia (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać jego zdolności, a jedynie jego postępy i zaangażowanie oraz włożoną przez niego pracę. Ważna jest również informacyjna funkcja oceny. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia (oraz osoby zainteresowane, np. jego rodziców bądź opiekunów) z postępami, jakich dokonał w danym okresie.


    Ocenie powinny podlegać:


    1) umiejętności w zakresie: 
  • śpiewania; grania na instrumentach; 
  • tworzenia muzyki; 
  • ruchu przy muzyce;
  • formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów;


    2) wiedza muzyczna dotycząca: 
  • zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce); 
  • biografii i twórczości kompozytorów;
  • aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry);
  • zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej;


    3) postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym: 
  • aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem; 
  • umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc); 
  • prezentacja dokonań;
  • kreatywność.


    Poniżej zaprezentowane zostały kryteria oceniania skorelowane ze stopniami szkolnymi.


    Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania; 
  • zdobywa dodatkową wiedzę dzięki wykorzystaniu różnych źródeł informacji; 
  • na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i projekty;

    • wybija się wiedzą, aktywnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych (koncertuje, jest uczestnikiem chóru, zespołu muzycznego itp.),

    • reprezentuje szkołę podczas konkursów, festiwali muzycznych i osiąga w nich sukcesy,

    • bierze aktywny udział w życiu artystycznym i kulturalnym szkoły i społeczności lokalnej,
  •  potrafi zagrać melodie zamieszczone w podręczniku oraz inne proste utwory na flecie, dzwonkach, keyboardzie; 
  • umie śpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych źródeł;  opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
  • potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne; 
  • zawsze jest przygotowany do lekcji, odrabia zadane prace domowe;
  • jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych.


    Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który: 
  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
  • korzysta z różnych źródeł informacji; 
  • na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany; 
  • potrafi zagrać większość melodii zamieszczonych w podręczniku na flecie i dzwonkach; 
  • umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika; 
  • jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.


    Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który: 
  • opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
  • korzysta z różnych źródeł informacji; 
  • potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na flecie lub dzwonkach;
  • śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem; 
  • na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany; 

  • jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.


    Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który: 
  • opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania; 
  • wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela; 
  • potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na flecie lub dzwonkach;
  • śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku; 

  • zazwyczaj ze skupieniem słucha koncertów muzycznych.


    Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
  • w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania; 
  • wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela; 
  • potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory zamieszczone w podręczniku;
  • śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki z podręcznika; 

  • nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.


    Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który: 
  • nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie); 
  • nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela; 
  • nie podejmuje prób grania melodii na instrumencie melodycznym; 
  • odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki; 
  • jest pasywny, nie uważa na lekcjach; 
  • nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny.



    Uwaga! Ocena niedostateczna nie może wynikać z braku predyspozycji lub uzdolnień ucznia. Należy ją traktować wyłącznie jako reakcję na postawę ucznia wyrażającego niechęć do przedmiotu i do pracy na lekcjach oraz wykazującego brak zaangażowania mimo szeregu prób aktywizacji podejmowanych przez nauczyciela.