Muzyka

Przedmiotowy system oceniania z muzyki w kl IV i VII w związku z realizacją programu nauczania ogólnego muzyki w kl IV – VII szkoły podstawowej: „ Lekcja muzyki” Moniki Gromek i Grażyny Kilbach, wyd. Nowa Era.
METODY KONTROLI I OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Kontrola osiągnięć uczniów powinna się odbywać w ramach:
- realizacji ćwiczeń praktycznych (śpiewanie, granie, ruch przy muzyce, taniec, improwizacja, tworzenie muzyki);
- występów artystycznych przed publicznością klasową, szkolną i pozaszkolną;
- wykonywania zadań wymagających wykazania się wiedzą teoretyczną (quizy, gry dydaktyczne, pytania i odpowiedzi);
- przygotowywania prezentacji, gazetek, albumów itp.
Kryteria oceniania
Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować młodego człowieka do nauki i działań muzycznych. Przy ewaluacji trzeba uwzględnić różne formy aktywności ucznia (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać jego zdolności, a jedynie jego postępy i zaangażowanie oraz włożoną przez niego pracę. Ważna jest również informacyjna funkcja oceny. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia (oraz osoby zainteresowane, np. jego rodziców bądź opiekunów) z postępami, jakich dokonał w danym okresie.
Ocenie powinny podlegać:
1) umiejętności w zakresie: - śpiewania; grania na instrumentach;
- tworzenia muzyki;
- ruchu przy muzyce;
- formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów;
2) wiedza muzyczna dotycząca: - zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce);
- biografii i twórczości kompozytorów;
- aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry);
- zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej;
3) postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym: - aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem;
- umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc);
- prezentacja dokonań;
- kreatywność.
Poniżej zaprezentowane zostały kryteria oceniania skorelowane ze stopniami szkolnymi.
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który: - opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- zdobywa dodatkową wiedzę dzięki wykorzystaniu różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i projekty;
• wybija się wiedzą, aktywnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych (koncertuje, jest uczestnikiem chóru, zespołu muzycznego itp.),
• reprezentuje szkołę podczas konkursów, festiwali muzycznych i osiąga w nich sukcesy,
• bierze aktywny udział w życiu artystycznym i kulturalnym szkoły i społeczności lokalnej, - potrafi zagrać melodie zamieszczone w podręczniku oraz inne proste utwory na flecie, dzwonkach, keyboardzie;
- umie śpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych źródeł; opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
- potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
- zawsze jest przygotowany do lekcji, odrabia zadane prace domowe;
- jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który: - opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
- potrafi zagrać większość melodii zamieszczonych w podręczniku na flecie i dzwonkach;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który: - opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na flecie lub dzwonkach;
- śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem;
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który: - opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;
- potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na flecie lub dzwonkach;
- śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku;
- zazwyczaj ze skupieniem słucha koncertów muzycznych.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który: - w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela;
- potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory zamieszczone w podręczniku;
- śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki z podręcznika;
- nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który: - nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);
- nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;
- nie podejmuje prób grania melodii na instrumencie melodycznym;
- odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki;
- jest pasywny, nie uważa na lekcjach;
- nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny.
Uwaga! Ocena niedostateczna nie może wynikać z braku predyspozycji lub uzdolnień ucznia. Należy ją traktować wyłącznie jako reakcję na postawę ucznia wyrażającego niechęć do przedmiotu i do pracy na lekcjach oraz wykazującego brak zaangażowania mimo szeregu prób aktywizacji podejmowanych przez nauczyciela.