Matematyka

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI

 

  1. Przedmiotowy system oceniania z matematyki  jest zgodny z wewnątrzszkolnym ocenianiem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słotwinie.
  2. Cele oceniania.
  3. Pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji.
  4. Wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki.
  5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy.
  6. Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnej nauki.
  7. Dostarczenie nauczycielom możliwie precyzyjnej informacji o poziomie osiągania przyjętych celów kształcenia matematycznego, szczególnie w zakresie umiejętności.
  8. Dostarczenie rodzicom bieżącej informacji o osiągnięciach ich dzieci.

III. Ocenianiu podlega

  1. a) praca na lekcji
  • rozwiązywanie zadań standardowych, problemowych i sprawdzających,
  • odpowiedzi ustne,
  • jakość pracy i aktywność na lekcji,
  • współpraca w grupie;
  1. b) sprawdziany:
  • krótkie (10-15 minutowe) od 1 do 3 ostatnich lekcji – nie zapowiedziane,
  • 30-45 minutowe prace klasowe, sprawdzające osiągnięcia uczniów po zakończeniu danego działu,
  • testy podsumowujące półrocze, uwzględniające dwie formy zadań: wielokrotnego wyboru i krótkiej odpowiedzi (obejmują one materiał danego półrocza)
  1. c) zeszyt ucznia - minimum raz w semestrze podlega ocenie estetyka zeszytu                           i systematyczność jego prowadzenia: uczeń zapisuje temat lekcji, rysunki i schematy należy wykonać ołówkiem lub na polecenie nauczyciela kolorowym długopisem lub kredką,
  2. d) aktywność w konkursach szkolnych i innych.
  3. e)Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie przykładów ćwiczeniowych, aktywną  pracę           w grupach.

o Aktywność  na lekcji nagradzana jest oceną, „+” lub ustną pochwałą. O ilości przyznanych „+” decyduje nauczyciel, biorąc pod uwagę stopień trudności rozpatrywanego przez ucznia problemu oraz możliwości intelektualne ucznia.

o Uczeń, który w trakcie realizacji materiału na lekcji nie bierze czynnego udziału lub

uniemożliwia prowadzenie zajęć, czy też wykonuje czynności nie związane z biegiem zajęć może otrzymać „-” (traktowany w kategorii aktywności na lekcji).

o Za 3 zgromadzone znaki („+” lub „-„) uczeń otrzymuje ocenę.

 

  1. Zasady oceniania

Ocenianiu bieżącemu podlegają następujące formy aktywności ucznia:

  1. a) pisemne prace klasowe – obowiązkowe, z działu programowego; nauczyciel przygotowujący sprawdzian ma obowiązek:

-  z  tygodniowym  wyprzedzeniem  poinformować  uczniów  o  terminie  i zakresie tematycznym pytań sprawdzających;

-   pracę klasową (sprawdzian) poprzedzić powtórzeniem;

-   przestrzegać ustaleń terminów innych nauczycieli;  

-    oddać i omówić sprawdzone prace w ciągu dwóch tygodni.

  1. b) kartkówki (niezapowiedziana forma odpowiedzi pisemnej)  –  nauczyciel  przeprowadzający  kartkówkę ma obowiązek:  

-   przeznaczyć na kartkówkę 10 do 15 minut;

-   opracować pytania (zadania) obejmujące zakres wiedzy z  trzech ostatnich  lekcji.

  1. c) odpowiedzi  ustne  –  przy odpowiedzi ustnej obowiązuje ucznia znajomość treści          z trzech ostatnich tematów.

d ) praca na lekcji (aktywność)

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie ustnej.
  3. Nauczyciel  zobowiązany  jest  do  informowania  ucznia  o  każdej  bieżącej  ocenie, którą wpisuje do e-dziennika lekcyjnego.
  4. Uczeń  powinien  uzyskać  co najmniej  5 ocen z przedmiotu.
  5. Uczeń  może zgłosić w ciągu półrocza 2 nieprzygotowania do lekcji.
  6. Uczeń zobowiązany jest do zgłaszania na początku lekcji o ewentualnych brakach           w przygotowaniu do zajęć dydaktycznych, lecz nie zwalnia go to z aktywności na lekcji.
  7. Zgłoszenie nieprzygotowania nie dotyczy zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów pisemnych.
  8. Do zwolnienia z odpowiedzi ustnej w danym dniu mają prawo uczniowie biorący udział   w dniu poprzednim w konkursach, olimpiadach, w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych i w imprezach szkolnych.
  9. Sprawdzone i ocenione prace pisemne, prace klasowe  otrzymują  do  wglądu: uczniowie podczas zajęć oraz rodzice. Uczniowie mają obowiązek zwrócić nauczycielowi podpisaną pracę w ciągu tygodnia.
  10. Niesamodzielna praca ucznia na kartkówce i sprawdzianie równoznaczna jest                    z otrzymaniem przez ucznia oceny niedostatecznej
  11. Uczeń ma prawo do jednokrotnego  poprawienia każdej oceny bieżącej (poza poprawą na ocenę celującą),  ze  sprawdzianów  i  prac  klasowych  (jednogodzinnych)  w  czasie         i w sposób uzgodniony z nauczycielem.
  12. Czas przewidziany na poprawę oceny nie może być dłuższy niż dwa tygodnie.
  13. Ocena uzyskana przez ucznia w wyniku poprawy pracy klasowej sprawdzianu  jest obowiązująca.
  14. Poprawione prace pisemne, odpowiedzi ustne i inne formy oceniania są odnotowane       w e-dzienniku.
  15. Uczeń  który z przyczyn losowych nie  przystąpił do  sprawdzianu lub pracy klasowej, będzie miał wyznaczony  nowy termin nie dłuższy niż dwa tygodnie .
  16. Uczeń,  który  mimo  uzgodnionego  z  nauczycielem  terminu

   nie  przystąpił  do  pisania  pracy  klasowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.

  1. Stosuje  się  następującą  procentową  skalę  oceny  sprawdzianów  i  prac  klasowych:

celujący (6) 100% + dodatkowe zadanie

bardzo dobry (5)   90% -100%

dobry (4)               70% - 89%

dostateczny (3)      50% - 69%

dopuszczający (2)  30% -49%

niedostateczny (1)    0%-29% .

  1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ogólnopolskim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą śródroczną /roczną ocenę klasyfikacyjną.
  2. Skala ocen jest zgodna z wewnątrzszkolnym oceniania.
  3. Ocenę półroczną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych zdobytych w czasie całego półrocza.
  4. Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i wyniki

z całego roku szkolnego.