Matematyka

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
- Przedmiotowy system oceniania z matematyki jest zgodny z wewnątrzszkolnym ocenianiem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słotwinie.
- Cele oceniania.
- Pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji.
- Wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy.
- Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnej nauki.
- Dostarczenie nauczycielom możliwie precyzyjnej informacji o poziomie osiągania przyjętych celów kształcenia matematycznego, szczególnie w zakresie umiejętności.
- Dostarczenie rodzicom bieżącej informacji o osiągnięciach ich dzieci.
III. Ocenianiu podlega
- a) praca na lekcji
- rozwiązywanie zadań standardowych, problemowych i sprawdzających,
- odpowiedzi ustne,
- jakość pracy i aktywność na lekcji,
- współpraca w grupie;
- b) sprawdziany:
- krótkie (10-15 minutowe) od 1 do 3 ostatnich lekcji – nie zapowiedziane,
- 30-45 minutowe prace klasowe, sprawdzające osiągnięcia uczniów po zakończeniu danego działu,
- testy podsumowujące półrocze, uwzględniające dwie formy zadań: wielokrotnego wyboru i krótkiej odpowiedzi (obejmują one materiał danego półrocza)
- c) zeszyt ucznia - minimum raz w semestrze podlega ocenie estetyka zeszytu i systematyczność jego prowadzenia: uczeń zapisuje temat lekcji, rysunki i schematy należy wykonać ołówkiem lub na polecenie nauczyciela kolorowym długopisem lub kredką,
- d) aktywność w konkursach szkolnych i innych.
- e)Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie przykładów ćwiczeniowych, aktywną pracę w grupach.
o Aktywność na lekcji nagradzana jest oceną, „+” lub ustną pochwałą. O ilości przyznanych „+” decyduje nauczyciel, biorąc pod uwagę stopień trudności rozpatrywanego przez ucznia problemu oraz możliwości intelektualne ucznia.
o Uczeń, który w trakcie realizacji materiału na lekcji nie bierze czynnego udziału lub
uniemożliwia prowadzenie zajęć, czy też wykonuje czynności nie związane z biegiem zajęć może otrzymać „-” (traktowany w kategorii aktywności na lekcji).
o Za 3 zgromadzone znaki („+” lub „-„) uczeń otrzymuje ocenę.
- Zasady oceniania
Ocenianiu bieżącemu podlegają następujące formy aktywności ucznia:
- a) pisemne prace klasowe – obowiązkowe, z działu programowego; nauczyciel przygotowujący sprawdzian ma obowiązek:
- z tygodniowym wyprzedzeniem poinformować uczniów o terminie i zakresie tematycznym pytań sprawdzających;
- pracę klasową (sprawdzian) poprzedzić powtórzeniem;
- przestrzegać ustaleń terminów innych nauczycieli;
- oddać i omówić sprawdzone prace w ciągu dwóch tygodni.
- b) kartkówki (niezapowiedziana forma odpowiedzi pisemnej) – nauczyciel przeprowadzający kartkówkę ma obowiązek:
- przeznaczyć na kartkówkę 10 do 15 minut;
- opracować pytania (zadania) obejmujące zakres wiedzy z trzech ostatnich lekcji.
- c) odpowiedzi ustne – przy odpowiedzi ustnej obowiązuje ucznia znajomość treści z trzech ostatnich tematów.
d ) praca na lekcji (aktywność)
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie ustnej.
- Nauczyciel zobowiązany jest do informowania ucznia o każdej bieżącej ocenie, którą wpisuje do e-dziennika lekcyjnego.
- Uczeń powinien uzyskać co najmniej 5 ocen z przedmiotu.
- Uczeń może zgłosić w ciągu półrocza 2 nieprzygotowania do lekcji.
- Uczeń zobowiązany jest do zgłaszania na początku lekcji o ewentualnych brakach w przygotowaniu do zajęć dydaktycznych, lecz nie zwalnia go to z aktywności na lekcji.
- Zgłoszenie nieprzygotowania nie dotyczy zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów pisemnych.
- Do zwolnienia z odpowiedzi ustnej w danym dniu mają prawo uczniowie biorący udział w dniu poprzednim w konkursach, olimpiadach, w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych i w imprezach szkolnych.
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne, prace klasowe otrzymują do wglądu: uczniowie podczas zajęć oraz rodzice. Uczniowie mają obowiązek zwrócić nauczycielowi podpisaną pracę w ciągu tygodnia.
- Niesamodzielna praca ucznia na kartkówce i sprawdzianie równoznaczna jest z otrzymaniem przez ucznia oceny niedostatecznej
- Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawienia każdej oceny bieżącej (poza poprawą na ocenę celującą), ze sprawdzianów i prac klasowych (jednogodzinnych) w czasie i w sposób uzgodniony z nauczycielem.
- Czas przewidziany na poprawę oceny nie może być dłuższy niż dwa tygodnie.
- Ocena uzyskana przez ucznia w wyniku poprawy pracy klasowej sprawdzianu jest obowiązująca.
- Poprawione prace pisemne, odpowiedzi ustne i inne formy oceniania są odnotowane w e-dzienniku.
- Uczeń który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu lub pracy klasowej, będzie miał wyznaczony nowy termin nie dłuższy niż dwa tygodnie .
- Uczeń, który mimo uzgodnionego z nauczycielem terminu
nie przystąpił do pisania pracy klasowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Stosuje się następującą procentową skalę oceny sprawdzianów i prac klasowych:
celujący (6) 100% + dodatkowe zadanie
bardzo dobry (5) 90% -100%
dobry (4) 70% - 89%
dostateczny (3) 50% - 69%
dopuszczający (2) 30% -49%
niedostateczny (1) 0%-29% .
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ogólnopolskim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą śródroczną /roczną ocenę klasyfikacyjną.
- Skala ocen jest zgodna z wewnątrzszkolnym oceniania.
- Ocenę półroczną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych zdobytych w czasie całego półrocza.
- Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i wyniki
z całego roku szkolnego.