Klasy 1 - 3
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I-III
Zasady i sposoby oceniania w klasach I-III
Ocenianie w klasach I-III pełni funkcję kontrolną, informacyjną i motywacyjną. Oprócz tego ocena opisowa jest oceną klasyfikacyjną. Opis osiągnięć ucznia to kontrola spełnienia przez niego wymagań edukacyjnych, a zarazem informacja o tym dla ucznia i rodzica. Wszystkie wymagania są sprawdzane i oceniane na bieżąco w różnych formach aktywności.
Ocena bieżąca:
- Odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć szkolnych;
- Polega na stałym informowaniu ucznia i jego zachowaniu i postępach;
- Motywuje do aktywności i wysiłku.
Dwa razy w ciągu roku nauczyciel sporządza pełną ocenę opisową śródroczną i roczną.
W pracy dydaktycznej ocenianie opisowe pełni też funkcję wspierającą rozwój ucznia, motywującą do pracy. Nauczyciel według własnej inwencji stosuje pozytywne sformułowania, które potwierdzają wkład pracy ucznia i zaangażowanie. Sformułowania te są znane uczniom i rodzicom. Nauczyciel może stosować równocześnie cząstkowe oceny wyrażone stopniem w następującej skali:
odpowiedni poziom osiągnięć:
- w dzienniku lekcyjnym z wszystkich zajęć edukacyjnych stopnie:
- a) Wspaniale –skrót ws- osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom przewidzianych
osiągnięć edukacyjnych,
- b) Bardzo dobrze- skrót bd– uczeń opanował pełny zakres materiału i umiejętności,
- c) Dobrze –skrót d- opanowany przez ucznia materiał i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na
dalsze opanowywanie treści,
- d) Pracuj dalej –skrót p- opanowany przez ucznia materiał i umiejętności wymagają dalszego doskonalenia;
Dodatkowo w dzienniku stosuje się inne oznaczenia rejestrujące zaangażowanie ucznia w obowiązki szkolne: bs – brak stroju gimnastycznego, bp – brak pomocy, przyborów, podręczników,…, nb – nieobecny.
Kryteria ocen z zajęć edukacyjnych:
- informacje zwrotną wspaniale otrzymuje uczeń, który:
- a) posiadł wiedzę znacznie przekraczającą program nauczania,
- b) samodzielnie interpretuje wiedzę stosując próbę syntezy,
- c) bardzo biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, proponuje rozwiązania
nietypowe,
- d) posługuje się oryginalnym językiem,
- e) na lekcji przedstawia twórczą aktywność,
- f) wykazuje się systematyczną i dokładną pracą,
- g) swobodnie operuje wcześniej zdobytą wiedzą,
- h) posiada umiejętność analizy, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe;
- informacje zwrotną bardzo dobrze otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował wyczerpująco materiał nauczania,
- b) samodzielnie interpretuje nauczane treści,
- c) samodzielnie stosuje nabyte wiadomości,
- d) posługuje się poprawnie językiem,
- e) w czasie lekcji wykazuje się stałą aktywnością,
- f) wykazuje się systematyczną pracą,
- g) swobodnie operuje wcześniej zdobytą wiedzą;
- informacje zwrotną dobrze otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował materiał nauczania z nieznacznymi brakami,
- b) zdobyte wiadomości interpretuje z pomocą nauczyciela,
- c) nabyte wiadomości stosuje inspirowany przez nauczyciela,
- d) zdobytą wiedzę prezentuje z nielicznymi błędami stylistycznymi,
- e) w czasie lekcji wykazuje się częstą aktywnością,
- f) wykazuje sporadyczne odstępstwa od systematycznej pracy,
- g) posiada znajomość bieżącego materiału;
- informacje zwrotną pracuj dalej otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował podstawowy materiał,
- b) nauczany materiał interpretuje przy dużej pomocy nauczyciela,
- c) nabyte wiadomości stosuje przy pomocy nauczyciela,
- d) prezentuje zdobytą wiedzę z błędami stylistycznymi,
- e) podczas lekcji wykazuje się słabą aktywnością,
- f) wymaga systematycznej motywacji,
- g) wykazuje pewne braki w bieżącym materiale nauczania;
- h) minimalnie rozumie materiał nauczania,
- i) nie posiada umiejętności stosowania nabytych wiadomości w nowych sytuacjach
poznawczych, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu
trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela,
- j) prezentując zdobytą wiedzę popełnia liczne błędy językowe,
- k) wykazuje się bierną postawą na lekcji,
- l) nie rozumie podstawowych pojęć i problemów,
ł) nie jest w stanie, nawet z pomocą nauczyciela, rozwiązać zadania o niewielkim
stopniu trudności
- m) wykazuje zupełną bierność w czasie lekcji,
- f) wykazuje brak systematyczności w pracy
Stosowane są również oceny wspierające typu: BRAWO, SUPER, ŁADNIE, POĆWICZ, PRACUJ WIĘCEJ itp.
Ocenianiu podlegają:
- wiedza i umiejętności z poszczególnych edukacji
- tempo pracy
- zachowanie
Wyróżniliśmy następujące rodzaje edukacji:
- polonistyczną
- matematyczną
- społeczną
- przyrodniczą
- muzyczną
- plastyczną
- techniczną
- informatyczną
- wychowanie fizyczne
Metody i narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów w klasach I_III
Narzędzia: - testy wiadomości i umiejętności
- prace plastyczno-techniczne
Sposoby dokumentowania osiągnięć i postępów uczniów w klasach I-III
Rejestrowaniu osiągnięć i postępów uczniów służą:
- zeszyty uczniów
- prace pisemne /dyktanda, kartkówki, sprawdziany
- karty pracy
- dzienniki zajęć
- prace plastyczno-techniczne w teczkach i na wystawach
- semestralna i roczna ocena opisowa
Edukacja |
Co oceniamy |
polonistyczna |
· czytanie, czytanie, ze zrozumieniem, lektury · wypowiedzi ustne · recytacja · wypowiedzi pisemne/ opowiadania, opis, list, życzenia i inne, · pisanie ,przepisywanie, pisanie z pamięci i ze słuchu, · gramatyka
|
matematyczna |
· liczenie /dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, · rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych · umiejętności praktyczne · geometria |
przyrodnicza |
· wiedza i umiejętności objęte programem oraz rozumienie pojęć przyrodniczych
|
społeczna |
· wiedza i umiejętności objęte programem oraz rozumienie pojęć społecznych |
plastyczna |
· zaangażowanie, przygotowanie, wkład pracy ucznia, estetyka wykonanej pracy, pomysłowość |
muzyczna |
· umiejętności, wiedza i pojęcia muzyczne, zaangażowanie i aktywność na zajęciach · zaangażowanie, przygotowanie, wkład pracy ucznia, estetyka |
techniczna |
· zaangażowanie, przygotowanie, wkład pracy ucznia, estetyka wykonanej pracy, pomysłowość
|
informatyczna |
· ćwiczenia praktyczne na komputerze, praca w książce |
Wychowanie fizyczne |
· zaangażowanie i aktywność ucznia na zajęciach oraz ogólną sprawność ruchową, w przypadku zwolnienia uczniów z zajęć, wydanego przez lekarza, uczniowi zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”
|
zachowanie |
· stosunek ucznia do nauki, kulturę osobistą, zaangażowanie w życie klasy, wypełnianie powierzonych mu obowiązków, dbałość o wygląd i higienę osobistą, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, umiejętność pracy w grupie.
|
KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA
- wywiązuje się z obowiązków ucznia, nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia rodziców, nie spóźnia się na lekcje,
- jest przygotowany do lekcji: przynosi przybory szkolne, książki i zeszyty, przynosi strój gimnastyczny,
- jest życzliwy wobec kolegów: chętnie udziela pomocy innym, umie współpracować w zespole,
- konflikty rozwiązuje bez przemocy fizycznej lub słownej (nie stosuje w swych wypowiedziach wulgarnych słów),
- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą,
- jest wzorem do naśladowania w zachowaniu się w stosunku do nauczyciela, personelu szkoły, rówieśników i dzieci niepełnosprawnych,
- właściwie zachowuje się na imprezach szkolnych i w miejscach publicznych,
- nie niszczy mienia szkolnego, prywatnego i publicznego,
- dba o ład i porządek w klasie, w szkole i na boisku,
- uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach,
- chętnie bierze udział w pracach na rzecz klasy i szkoły,
- wywiązuje się z powierzonych obowiązków,
- dba o higienę osobista,
- nosi strój galowy podczas uroczystości szkolnych,
- właściwie spędza przerwy międzylekcyjne – przebywa na korytarzu, na którym ma zajęcia, nie biega, nie krzyczy.
Wymagania edukacyjne
WYMGANIA PROGRAMOWE – KLASA I
OCZEKIWANE EFEKTY AKTYWNOŚCI UCZNIA KLASY I
ZGODNE Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ Z DNIA 14.02.2017r.
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Osiągnięcia w zakresie słuchania:
Uczeń:
- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, uroczystości, obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych.
- Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo -skutkowe.
- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze.
Osiągnięcia w zakresie czytania:
Uczeń:
- Czyta płynnie głośno i cicho wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.
- Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.
- Czyta samodzielnie wybrane książki.
Osiągnięcia w zakresie pisania:
Uczeń:
- Poprawnie pisze i łączy litery, dobrze rozmieszcza je w liniaturze.
- Pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.
Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego:
Uczeń:
- Samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
- Bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych
Uczeń:
- Samodzielnie i bezbłędnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Samodzielnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.
- Bez problemu porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy.
- Sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności
Uczeń:
- Liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie.
- Odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie.
- Wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.
- Porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; poprawnie stosuje znaki <, =, >.
Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami
Uczeń:
- Dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym. Rozumie istotę mnożenia w zakresie 20.
Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych
Uczeń:
- Analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych
Uczeń:
- Rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
- Mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.
- Dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.
Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji
Uczeń:
- Klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.
- Wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.
- Odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie
24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem.
- Mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje.
- Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.
- Waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litr.
- Wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.
EDUKACJA SPOŁECZNA
Uczeń:
- Identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach.
- Wyjaśnia, że wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu.
- Przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.
- Ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uczciwość, wdzięczność.
- Przedstawia siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób.
- Rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne.
- Właściwie stosuje pojęcia porozumienie, umowa.
- Szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski.
- Właściwie wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się.
Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym
Uczeń:
- Poprawnie rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy.
- Świadomie uczestniczy w świętach narodowych, wykonuje kokardę narodową, biało-czerwony proporczyk; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp.
- Rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowości, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie patron.
- Wyjaśnia znaczenie wybranych polskich zwyczajów i tradycji.
- Opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o sławnych Polakach.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Uczeń:
- Rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt.
- Rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las.
- Rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
-Prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi.
- Wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.
- Chroni przyrodę, segreguje odpady.
Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku
Uczeń:
- Przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej: nauczyciel, żołnierz, policjant, strażak, lekarz, pielęgniarz.
- Posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.
- Posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia.
- Ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.
- Przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia.
- Ubiera się odpowiednio do stanu pogody.
- Rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.
- Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.
- Ma świadomość istnienia zagrożeń ze strony środowiska naturalnego.
- Stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety.
Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej
Uczeń:
- Określa położenie swojej miejscowości.
- Wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice.
- Wymienia nazwę stolicy Polski, wskazuje na mapie jej położenie.
EDUKACJA PLASTYCZNA
Uczeń:
Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń
- zauważa na obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, fotografiach:
- a) kształty obiektów;
- b) położenie obiektów i elementów;
- c) barwę, fakturę;
- d) cechy charakterystyczne i indywidualne ludzi w zależności od wieku, płci; cechy charakterystyczne zwierząt, różnice w budowie, kształcie, ubarwieniu, sposobach poruszania się.
- Określa w swoim otoczeniu kompozycje obiektów i zjawisk, np. zamknięte (rytmy na przedmiotach użytkowych), oraz kompozycje o budowie symetrycznej.
Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej
Uczeń:
- Rysuje kredką, ołówkiem, mazakiem.
- Maluje farbami, używając pędzli, palców.
- Wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.
- Modeluje (lepi i konstruuje) z modeliny, plasteliny.
- Powiela za pomocą kalki.
- Wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej.
- Wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie).
- Ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką.
Osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych
Uczeń:
- Nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo.
- Rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki dzieł malarskich.
- Wskazuje miejsca prezentacji sztuk plastycznych.
EDUKACJA TECHNICZNA
Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy
Uczeń:
- Planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te prace/projekty współdziała w grupie.
- Wyjaśnia znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa.
- Ocenia projekty/prace, wykorzystując poznane i zaakceptowane wartości: systematyczność działania, pracowitość, konsekwencja, gospodarność, oszczędność, umiar w odniesieniu do korzystania z czasu, materiałów, narzędzi i urządzeń.
- Organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie; zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych.
Osiągnięcia w zakresie znajomości informacji technicznej, materiałów i technologii wytwarzania
Uczeń:
- Wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne:
- a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, sklejanie taśmą itp.,
- b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną,
- c) bez użycia kleju, taśm, zszywek np. wybrane modele technik origami.
- Wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania.
- Wyjaśnia działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole.
- Bezpiecznie posługuje się prostymi narzędziami pomiarowymi.
EDUKACJA INFORMATYCZNA
Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów
Uczeń:
Układa w logicznym porządku: obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności.
- Tworzy polecenie do określonego planu działania prowadzące do osiągnięcia celu.
- Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.
Osiągnięcia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych
Uczeń:
- Programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych z innymi uczniami.
- Tworzy proste rysunki, powiększa, zmniejsza, kopiuje, wkleja i usuwa elementy graficzne.
- Zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu.
Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi
Uczeń:
- Posługuje się komputerem, wykonując zadanie.
- Korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych
Osiągnięcia w zakresie rozwijania kompetencji społecznych
Uczeń:
- Współpracuje z uczniami, wymienia się z nimi pomysłami i doświadczeniami, wykorzystując technologię.
- Posługuje się udostępnioną mu technologią zgodnie z ustalonymi zasadami.
- Rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania innych osób korzystających z technologii, zwłaszcza w sieci internet.
EDUKACJA MUZYCZNA
Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki
Uczeń:
- Uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje.
- Uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
- Poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
- Odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne.
- Rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.
- Słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych
Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej – śpiew
Uczeń:
- Śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.
- Nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych.
- Śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych.
- Śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.
- Rozpoznaje i śpiewa hymn Polski.
Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec
Uczeń:
- Tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami.
- Samodzielnie wykonuje pląsy.
- Kreatywnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce.
- Tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).
Gra na instrumentach muzycznych
Uczeń:
- Gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
- Chętnie i poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.
- Wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych.
- Wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Uczeń:
- Utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie.
- Dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu.
- Wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia.
- Zawsze przygotowuje we właściwych sytuacjach i w odpowiedni sposób swoje ciało do wykonywania ruchu.
- Ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń.
- Uznaje, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej, akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu.
Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych
Uczeń:
- Poprawnie przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń: postawa zasadnicza, rozkrok, wykrok, zakrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, podpór tyłem, siad klęczny, skrzyżny, skulony, prosty.
- Pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne, biega, wysoko unosząc kolana, biega w różnym tempie, realizuje marszobieg.
- Wykonuje przeskok zawrotny przez ławeczkę, naskoki i zeskoki, skoki zajęcze.
- Wykonuje ćwiczenia zwinnościowe:
- a) skłony, skrętoskłony, przetoczenie, czołganie, podciąganie,
- b) czworakowanie ze zmianą kierunku i tempa ruchu,
- c) wspina się,
- d) mocowanie w pozycjach niskich i wysokich,
- e) podnoszenie i przenoszenie przyborów.
- Wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem, np. na ławeczce gimnastycznej.
- Samodzielnie wykonuje ćwiczenia prowadzące do zapobiegania wadom postawy.
Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych
Uczeń:
Organizuje zespołową zabawę lub grę ruchową z wykorzystaniem przyboru lub bez niego.
- Zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej koleżanek i kolegów – uczestników zabawy, respektuje ich prawo do indywidualnego tempa rozwoju, radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo, np. drużyny przeciwnej, gratuluje drużynie zwycięskiej sukcesu.
- Respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie.
- Uczestniczy w zabawach i grach zespołowych z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek.
- Wykonuje prawidłowo elementy charakterystyczne dla gier zespołowych.
Edukacja wczesnoszkolna- wymagania edukacyjne dla klasy II
Wymagania edukacyjne uwzględniają zapisy podstawy programowej z 2017 r. oraz zmiany z 2024 r., wynikające z uszczuplonej podstawy programowej.
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję językową:
Uczeń kończący klasę II:
- rozwinął wrażliwość na cechy fonologiczne języka,
- zdobył doświadczenie, że język umożliwia wyrażanie stanów psychicznych człowieka i jest narzędziem komunikowania się z innymi ludźmi,
- umie wyrażać myśli w formie zrozumiałej dla odbiorcy,
- ma świadomość możliwości i ograniczeń języka jako narzędzia komunikacji.
Słuchanie
Uczeń kończący klasę II:
- z uwagą słucha poleceń, wypowiedzi innych osób i korzysta z dostarczonych informacji,
- skupia uwagę na słuchanym tekście, audycjach radiowych i telewizyjnych, muzyce i wypowiedziach innych osób,
- stara się zrozumieć otrzymany komunikat, prosi o wyjaśnienie komunikatu, którego nie zrozumiał,
- nie przerywa wypowiedzi innym osobom, nie przeszkadza innym w czasie, kiedy się wypowiadają.
Komunikacja słowna
Uczeń kończący klasę II:
- wie, jak poprosić o możliwość zabrania głosu,
- szanuje wypowiedzi innych i oczekuje szacunku dla własnych wypowiedzi,
- formułuje kilkuzdaniową wypowiedź, wspierając ją odpowiednią modulacją głosu, mimiką, gestykulacją, nawiązując kontakt wzrokowy ze słuchaczami,
- uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych, - recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji,
- opisuje wskazane: przedmiot, osobę, roślinę, zwierzę.
Czytanie
Uczeń kończący klasę II:
- czyta wskazany tekst głośno i po cichu,
- rozumie treść czytanego tekstu i wyciąga z niego wnioski
- czyta tekst, uwzględniając cechy poprawnego czytania,
- czyta tekst z podziałem na role,
- rozumie, że umiejętność czytania jest niezbędna dla uczenia się i rozwoju osobistego,
- przestrzega zasad higieny czytania.
Opracowywanie tekstów uwzględniające czytanie ze zrozumieniem
Uczeń kończący klasę II:
- określa temat i główną myśl tekstu,
- zadaje pytania dotyczące przeczytanego tekstu,
- odpowiada na pytania odnoszące się do przeczytanego tekstu,
- wskazuje bohaterów utworu, określa miejsce i czas akcji oraz nastrój,
- wskazuje w tekście odpowiednie fragmenty na poparcie swoich wypowiedzi,
- wypowiada własne zdanie na temat przeczytanych tekstów.
Samokształcenie i docieranie do informacji
Uczeń kończący klasę II:
- korzysta z encyklopedii dla dzieci, słowników, innych źródeł i technologii informacyjnej.
- rozmawia z rówieśnikami i osobami dorosłymi zajmującymi rożne pozycje społeczne.
Kształcenie literackie
Uczeń kończący klasę II:
- czyta samodzielnie wskazaną lekturę i wypowiada się na jej temat,
- w czytanej książce wskazuje tytuł, nazwisko autora i ilustratora, nazwę wydawnictwa, spis treści, odróżnia wiersze od utworów prozą,
- wyszukuje w wierszu rymujące się wyrazy, wersy i strofy,
- wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych, określa miejsce i czas akcji,
- wyjaśnia morał zawarty w utworze,
- odróżnia w utworze zdarzenia fantastyczne od prawdopodobnych,
- wypowiada własne zdanie na temat przeczytanego utworu,
- wskazuje opis w utworze literackim, - korzysta z biblioteki szkolnej,
- ma swoje ulubione książki, utwory prozatorskie i poetyckie,
- wymienia nazwiska pisarzy książek dla dzieci i tytuły ich utworów,
- wskazuje wartości estetyczne czytanego tekstu,
- rozumie terminy literackie: komiks, akcja, legenda, wiersz, proza, wersy, zwrotki, strofy, rymy, narrator, baśń,
- objaśnia znaczenie przysłów i związków frazeologicznych,
- zna główne zasady prawa autorskiego,
- przygotowuje rolę do teatrzyku, ilustrując ją głosem, mimiką i gestykulacją,
- uczestniczy w kilku przedstawieniach teatralnych,
- wyraża swoją opinię o obejrzanym przedstawieniu.
Pisanie
Uczeń kończący klasę II:
- zwiększył tempo i estetykę pisania,
- pisze kilkuzdaniowy tekst, wyrażający jego myśli i uczucia,
- gromadzi wyrazy potrzebne do opisu dotyczące wielkości, kształtu, koloru itd.,
- objaśnia znaczenie przysłów,
- opisuje przedmiot, zwierzę, roślinę i wygląd osoby według podanego planu,
- adresuje list, pisze list i życzenia.
Ortografia
Uczeń kończący klasę II:
- rozpoczyna zdania wielką literą i kończy kropką, pytajnikiem lub wykrzyknikiem,
- pisze wielką literą: imiona, nazwiska, nazwy miast, rzek, państw,
- poprawnie dzieli wyrazy przy przenoszeniu,
- pisze poprawnie wyrazy ze spółgłoskami miękkimi,
- pisze poprawnie wyrazy z ó wymiennym, z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna,
- pisze poprawnie wyrazy z u, z zakończeniami: -uję, -ujesz, -uje,
- pisze poprawnie wyrazy z rz wymiennym, z zakończeniami: -arz, -erz,
- pisze poprawnie wyrazy z rz po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w,
- pisze poprawnie wyrazy z ż, z i, j, z h, ch, z ą i om, ę i em, z literami ą i ę na końcu wyrazów,
- pisze wyrazy, które są wyjątkami od poznanych zasad ortograficznych,
- pisze poprawnie wyrazy z ó niewymiennym, rz niewymiennym, ż niewymiennym,
- korzysta ze słownika ortograficznego,
- pisze poprawnie skróty wyrazów: rok – r., dnia – dn., miesiąc – mies., tydzień – tydz., ulica – ul., strona – s., numer – nr, mieszkania – m., godzin – godz., minuta – min, pod tytułem – pt., na przykład– np., doktor – dr, i tak dalej – itd., ciąg dalszy nastąpi – cdn., i tym podobne – itp.,
- poprawnie przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu,
- stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne: przecinek, średnik, myślnik, dwukropek, cudzysłów,
- pytajnik, wykrzyknik, wielokropek, nawiasy.
Gramatyka
Uczeń kończący klasę II:
- zna alfabet,
- rozpoznaje i układa zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe,
- porządkuje wyrazy alfabetycznie, biorąc pod uwagę pierwszą literę,
- wyróżnia w zdaniach rzeczowniki,
- poprawnie stosuje rzeczowniki w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
- określa liczbę rzeczownika,
- wyróżnia w zdaniach czasowniki,
- poprawnie stosuje czasowniki w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
- określa liczbę czasownika,
- wyróżnia w zdaniach przymiotniki,
- poprawnie stosuje przymiotniki w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
- określa liczbę przymiotnika.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję matematyczno-logiczną
Uczeń kończący klasę II:
- rozwinął: spostrzeganie, uwagę, pamięć,
- rozwinął umiejętność myślenia przyczynowo –skutkowego
- rozwinął umiejętność myślenia przez analogie, porównania, skojarzenia, metafory,
- rozwinął myślenie dywergencyjne i konwergencyjne,
- rozwinął krytycyzm, dociekliwość, wytrwałość, dokładność,
- wykorzystuje umiejętności matematyzowania w sytuacjach życiowych,
- liczy w zakresie 100 według podanego warunku,
- porządkuje i porównuje liczby w zakresie 100, wykorzystując znaki nierówności,
- sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 60 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,
- sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 50, zna znaczenie liczb 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu,
- zna kolejność wykonywania działań w wyrażeniach bez nawiasów,
- posługuje się w praktyce systemem dziesiątkowym i pozycyjnym,
- rozróżnia liczby parzyste i nieparzyste, - analizuje treść zadania, wskazuje dane i szukane,
- rozwiązuje i układa zadania proste na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie,
- rozwiązuje i układa zadanie proste na porównywanie różnicowe,
- rozwiązuje łatwe zadania złożone (dwudziałaniowe),
- rozwiązuje i układa proste zadania algebraiczne na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie,
- stosuje poznane własności działań do ułatwiania sobie obliczeń,
- mierzy i porównuje długości odcinków,
- rozpoznaje w otoczeniu i na rysunkach oraz nazywa: trójkąty, koła, prostokąty i kwadraty,
- wskazuje wierzchołki i boki poznanych figur oraz mierzy ich boki (w centymetrach i milimetrach),
- oblicza sumy długości boków figur geometrycznych,
- rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, kontynuuje regularność,
- odczytuje wskazania zegara (godzina, poł godziny, kwadrans, minuta),
- odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim (od I do XII),
- odczytuje wskazania termometru,
- wykonuje proste obliczenia dotyczące jednostek: pieniędzy, masy (kilogramy), długości (milimetr, centymetr, kilometr), czasu (godzina, poł godziny, kwadrans, minuta), pojemności (litr, poł litra, ćwierć litra), kalendarzowe, termometru, ceny, ilości i wartości.
EDUKACJA SPOŁECZNA
Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencje –interpersonalną i interpersonalną
Uczeń kończący klasę II:
- zna prawa i obowiązki dziecka,
- poznał zasady organizacji życia społecznego i rozwinął umiejętność funkcjonowania w życiu społecznym, nawiązał bliskie, pozytywne kontakty z innymi ludźmi,
- kształtuje swoją tożsamość narodową i patriotyzm poprzez poznawanie historii Polski i wytworów jej kultury materialnej i niematerialnej,
- poznał swoje mocne i słabe strony oraz skuteczne dla siebie sposoby uczenia się,
- rozróżnia, nazywa i rozumie swoje emocje oraz stara się nimi kierować,
- rozwinął potrzebę uczenia się i osiągnięć,
- zna i stosuje zasady koleżeństwa, savoir-vivre’u, wie, jak rozwiązywać konflikty,
- respektuje nietykalność fizyczną innych osób i prawa innych ludzi,
- wie, że ma prawo odmówić, jeśli czyjeś namowy zagrażają jego życiu, zdrowiu lub bezpieczeństwu,
- wie, jak się zachować wobec osób, które zagrażają jego życiu, bezpieczeństwu lub zdrowiu, i do kogo zwrócić się o pomoc,
- zna polskie tradycje i zwyczaje świąteczne,
- zna legendy związane ze stolicami Polski
- dawnymi i obecną oraz miejscem swego zamieszkania,
- zna symbole narodowe Polski: godło, flagę, hymn, wie, jakie jest ich znaczenie dla Polaków i jak się wobec nich zachować,
- wie, że Polska należy do Unii Europejskiej, wie, jak wygląda flaga Unii Europejskiej,
- potrafi wymienić nazwy kilku państw należących do Unii Europejskiej.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję przyrodniczą
Uczeń kończący klasę II:
- zna pojęcia: drzewo, krzew, roślina zielna, roślina owadopylna, roślina wiatropylna,
- podaje nazwy wybranych gatunków drzew liściastych i iglastych rosnących w Polsce,
- omawia znaczenie lasów dla środowiska przyrodniczego,
- wymienia warunki niezbędne, aby rośliny prawidłowo się rozwijały: gleba, światło słoneczne, wilgoć, powietrze, temperatura,
- wymienia nazwy owoców i warzyw uprawianych w Polsce oraz je rozpoznaje,
- opisuje budowę podziemną i nadziemną rośliny warzywnej,
- wskazuje części jadalne roślin warzywnych,
- wymienia nazwy przetworów, które można otrzymać z warzyw i owoców oraz sposoby ich przechowywania w stanie surowym,
- wymienia nazwy roślin ozdobnych i omawia ich znaczenie dla człowieka,
- dba o zieleń w swoim najbliższym otoczeniu,
- wymienia nazwy wiosennych kwiatów, które są pod ochroną, wymienia nazwy trzech chwastów,
- opisuje cykl rozwojowy rośliny, opisuje budowę kwiatu, zna sposoby rozmnażania się roślin,
- zna pojęcia: ssaki, ptaki, owady, płazy, ryby, gady, zwierzęta mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne,
- omawia wygląd, sposób poruszania się, odżywiania, rozmnażania, warunków życia wybranych zwierząt żyjących w rożnych ekosystemach,
- wymienia nazwy ptaków, które zimują w kraju, odlatują na zimę, żyją w najbliższej okolicy, zna przyczyny jesiennych odlotów ptaków i ich wiosennych powrotów,
- zna nazwy zwierząt, które hoduje się w Polsce i w najbliższej okolicy oraz wie, jakie są cele hodowli tych zwierząt, - zna charakterystyczne cechy ssaków i ptaków hodowlanych,
- poznał zawody związane z hodowlą zwierząt: hodowca, weterynarz,
- wie, jakie warunki należy zapewnić zwierzętom hodowlanym,
- wymienia nazwy owadów pożytecznych dla ludzi i nazwy szkodników roślin,
- wie, jak zachować się wobec owadów, które mogą użądlić,
- wymienia nazwy kilku zwierząt, które są pod ochroną,
- zna budowę, sposób poruszania się, odżywiania i cykl rozwojowy żaby,
- zna skutki zanieczyszczenia powietrza i wody dla środowiska i wie, jak można temu zapobiegać,
- zna zagrożenia ze strony roślin i sposoby radzenia sobie z nimi, - zna budowę zewnętrzną i wewnętrzną człowieka,
- dba o zdrowie i higienę,
- jest ostrożny przy zażywaniu lekarstw i stosowaniu środków chemicznych i substancji żrących,
- zna zasady wzywania pomocy i numery służb ratowniczych (pogotowie, policja, straż pożarna),
- zna rodzaje ukształtowanie terenu: góry, wyżyny, niziny,
- wymienia składniki pogody: wiatr, opady, temperatura, zachmurzenie i omawia ich wpływ na życie ludzi, zwierząt i roślin,
- charakteryzuje pogodę w rożnych porach roku, zna daty rozpoczęcia por roku,
- zna zasady zachowania się podczas burzy.
EDUKACJA PLASTYCZNA
Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję wizualno-przestrzenną
Uczeń kończący klasę II:
- rozwinął wrażliwość na doznania estetyczne, wyobraźnię przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność manualną, umiejętność koncentracji uwagi, indywidualne podejście do działań twórczych,
-wyraża w swojej pracy plastycznej indywidualny stosunek do prezentowanego tematu,
- wzbogaca swoje prace plastyczne, różnicując linie, kształty, faktury i barwy, co świadczy o rozwoju warsztatu plastycznego,
- wzbogaca swoje prace o szczegóły świadczące