Klasy 1 - 3

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I-III

 Zasady i sposoby oceniania w klasach I-III

 

Ocenianie w klasach I-III pełni funkcję kontrolną, informacyjną i motywacyjną. Oprócz tego ocena opisowa jest oceną klasyfikacyjną. Opis osiągnięć ucznia to kontrola spełnienia przez niego wymagań edukacyjnych, a zarazem informacja o tym dla ucznia i rodzica. Wszystkie wymagania są sprawdzane i oceniane na bieżąco w różnych formach aktywności.

Ocena bieżąca:

  • Odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć szkolnych;
  • Polega na stałym informowaniu ucznia i jego zachowaniu i postępach;
  • Motywuje do aktywności i wysiłku.

Dwa razy w ciągu roku nauczyciel sporządza pełną ocenę opisową śródroczną i roczną.

 

W pracy dydaktycznej ocenianie opisowe pełni też funkcję wspierającą rozwój ucznia, motywującą do pracy. Nauczyciel według własnej inwencji stosuje pozytywne sformułowania, które potwierdzają wkład pracy ucznia i zaangażowanie. Sformułowania te są znane uczniom i rodzicom. Nauczyciel może stosować równocześnie cząstkowe oceny wyrażone stopniem w następującej skali:

odpowiedni poziom osiągnięć:

  • w dzienniku lekcyjnym z wszystkich zajęć edukacyjnych stopnie:
  1. a) Wspaniale –skrót ws- osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom przewidzianych

osiągnięć edukacyjnych,

  1. b) Bardzo dobrze- skrót bd– uczeń opanował pełny zakres materiału i umiejętności,
  2. c) Dobrze –skrót d- opanowany przez ucznia materiał i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na

dalsze opanowywanie treści,

  1. d) Pracuj dalej –skrót p- opanowany przez ucznia materiał i umiejętności wymagają dalszego doskonalenia;

 

Dodatkowo w dzienniku stosuje się inne oznaczenia rejestrujące zaangażowanie ucznia w obowiązki szkolne: bs – brak stroju gimnastycznego, bp – brak pomocy, przyborów, podręczników,…, nb – nieobecny.

 

Kryteria ocen z zajęć edukacyjnych:

  1. informacje zwrotną wspaniale otrzymuje uczeń, który:
  2. a) posiadł wiedzę znacznie przekraczającą program nauczania,
  3. b) samodzielnie interpretuje wiedzę stosując próbę syntezy,
  4. c) bardzo biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, proponuje rozwiązania

nietypowe,

  1. d) posługuje się oryginalnym językiem,
  2. e) na lekcji przedstawia twórczą aktywność,
  3. f) wykazuje się systematyczną i dokładną pracą,
  4. g) swobodnie operuje wcześniej zdobytą wiedzą,
  5. h) posiada umiejętność analizy, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe;

 

  1. informacje zwrotną bardzo dobrze otrzymuje uczeń, który:
  2. a) opanował wyczerpująco materiał nauczania,
  3. b) samodzielnie interpretuje nauczane treści,
  4. c) samodzielnie stosuje nabyte wiadomości,
  5. d) posługuje się poprawnie językiem,
  6. e) w czasie lekcji wykazuje się stałą aktywnością,
  7. f) wykazuje się systematyczną pracą,
  8. g) swobodnie operuje wcześniej zdobytą wiedzą;

 

  1. informacje zwrotną dobrze otrzymuje uczeń, który:
  2. a) opanował materiał nauczania z nieznacznymi brakami,
  3. b) zdobyte wiadomości interpretuje z pomocą nauczyciela,
  4. c) nabyte wiadomości stosuje inspirowany przez nauczyciela,
  5. d) zdobytą wiedzę prezentuje z nielicznymi błędami stylistycznymi,
  6. e) w czasie lekcji wykazuje się częstą aktywnością,
  7. f) wykazuje sporadyczne odstępstwa od systematycznej pracy,
  8. g) posiada znajomość bieżącego materiału;

 

  1. informacje zwrotną pracuj dalej otrzymuje uczeń, który:
  2. a) opanował podstawowy materiał,
  3. b) nauczany materiał interpretuje przy dużej pomocy nauczyciela,
  4. c) nabyte wiadomości stosuje przy pomocy nauczyciela,
  5. d) prezentuje zdobytą wiedzę z błędami stylistycznymi,
  6. e) podczas lekcji wykazuje się słabą aktywnością,
  7. f) wymaga systematycznej motywacji,
  8. g) wykazuje pewne braki w bieżącym materiale nauczania;
  9. h) minimalnie rozumie materiał nauczania,
  10. i) nie posiada umiejętności stosowania nabytych wiadomości w nowych sytuacjach

poznawczych, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu

trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela,

  1. j) prezentując zdobytą wiedzę popełnia liczne błędy językowe,
  2. k) wykazuje się bierną postawą na lekcji,
  3. l) nie rozumie podstawowych pojęć i problemów,

ł) nie jest w stanie, nawet z pomocą nauczyciela, rozwiązać zadania o niewielkim

stopniu trudności

  1. m) wykazuje zupełną bierność w czasie lekcji,
  2. f) wykazuje brak systematyczności w pracy

 

Stosowane są również oceny wspierające typu: BRAWO, SUPER, ŁADNIE, POĆWICZ, PRACUJ WIĘCEJ itp.

 

Ocenianiu podlegają:

  • wiedza i umiejętności z poszczególnych edukacji
  • tempo pracy
  • zachowanie

Wyróżniliśmy następujące rodzaje edukacji:

  • polonistyczną
  • matematyczną
  • społeczną
  • przyrodniczą
  • muzyczną
  • plastyczną
  • techniczną
  • informatyczną
  • wychowanie fizyczne

Metody i narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów w klasach I_III

 
   

 

Narzędzia: - testy wiadomości i umiejętności

- prace plastyczno-techniczne

 

Sposoby dokumentowania osiągnięć i postępów uczniów w klasach I-III

Rejestrowaniu osiągnięć i postępów uczniów służą:

  • zeszyty uczniów
  • prace pisemne /dyktanda, kartkówki, sprawdziany
  • karty pracy
  • dzienniki zajęć
  • prace plastyczno-techniczne w teczkach i na wystawach
  • semestralna i roczna ocena opisowa

 

Edukacja

Co oceniamy

 

polonistyczna

·        czytanie, czytanie, ze zrozumieniem, lektury

·        wypowiedzi ustne

·        recytacja

·        wypowiedzi pisemne/ opowiadania, opis, list, życzenia i inne,

·        pisanie ,przepisywanie, pisanie z pamięci i ze słuchu,

·        gramatyka

 

matematyczna

·        liczenie /dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,

·        rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych

·        umiejętności praktyczne

·        geometria

przyrodnicza

·        wiedza i umiejętności objęte programem oraz rozumienie pojęć przyrodniczych

 

społeczna

·        wiedza i umiejętności objęte programem oraz rozumienie pojęć społecznych

plastyczna

·        zaangażowanie, przygotowanie, wkład pracy ucznia, estetyka wykonanej pracy, pomysłowość

muzyczna

·        umiejętności, wiedza i pojęcia muzyczne, zaangażowanie i aktywność na zajęciach

·        zaangażowanie, przygotowanie, wkład pracy ucznia, estetyka

techniczna

·        zaangażowanie, przygotowanie, wkład pracy ucznia, estetyka wykonanej pracy, pomysłowość

 

informatyczna

·        ćwiczenia praktyczne na komputerze, praca w książce

Wychowanie fizyczne

·        zaangażowanie i aktywność ucznia na zajęciach oraz ogólną sprawność ruchową, w przypadku zwolnienia uczniów z zajęć, wydanego przez lekarza, uczniowi zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”

 

zachowanie

·        stosunek ucznia do nauki, kulturę osobistą, zaangażowanie w życie klasy, wypełnianie powierzonych mu obowiązków, dbałość o wygląd i higienę osobistą, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, umiejętność pracy w grupie.

 

 

 

KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA

  • wywiązuje się z obowiązków ucznia, nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia rodziców, nie spóźnia się na lekcje,
  • jest przygotowany do lekcji: przynosi przybory szkolne, książki i zeszyty, przynosi strój gimnastyczny,
  • jest życzliwy wobec kolegów: chętnie udziela pomocy innym, umie współpracować w zespole,
  • konflikty rozwiązuje bez przemocy fizycznej lub słownej (nie stosuje w swych wypowiedziach wulgarnych słów),
  • wyróżnia się wysoką kulturą osobistą,
  • jest wzorem do naśladowania w zachowaniu się w stosunku do nauczyciela, personelu szkoły, rówieśników i dzieci niepełnosprawnych,
  • właściwie zachowuje się na imprezach szkolnych i w miejscach publicznych,
  • nie niszczy mienia szkolnego, prywatnego i publicznego,
  • dba o ład i porządek w klasie, w szkole i na boisku,
  • uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach,
  • chętnie bierze udział w pracach na rzecz klasy i szkoły,
  • wywiązuje się z powierzonych obowiązków,
  • dba o higienę osobista,
  • nosi strój galowy podczas uroczystości szkolnych,
  • właściwie spędza przerwy międzylekcyjne – przebywa na korytarzu, na którym ma zajęcia, nie biega, nie krzyczy.

 

Wymagania edukacyjne

 

WYMGANIA PROGRAMOWE – KLASA I

OCZEKIWANE EFEKTY AKTYWNOŚCI UCZNIA KLASY I

ZGODNE Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ Z DNIA 14.02.2017r.

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Osiągnięcia w zakresie słuchania:

Uczeń:

- Słucha z uwagą czytane teksty, wypowiedzi innych osób, uroczystości, obdarza uwagą dzieci i dorosłych podczas przedstawień i innych zdarzeń kulturalnych. 

- Tworzy spójną, kilkuzdaniową wypowiedź; używając bogatego słownictwa, dostrzega i tworzy związki przyczynowo -skutkowe.

- Chętnie i z ekspresją recytuje wiersze. 

Osiągnięcia w zakresie czytania:

Uczeń:

- Czyta płynnie głośno i cicho wszystkie teksty pisane samodzielnie i drukowane, ze zrozumieniem.

- Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, wyszukuje w tekstach wskazane fragmenty.

- Czyta samodzielnie wybrane książki.

Osiągnięcia w zakresie pisania:

Uczeń:

- Poprawnie pisze i łączy litery, dobrze rozmieszcza je w liniaturze. 

- Pisze z pamięci i przepisuje teksty, samodzielnie układa i pisze zdania.

Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego:

Uczeń:

- Samodzielnie wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski.

- Bezbłędnie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w wypowiedziach ustnych i pisemnych.

EDUKACJA MATEMATYCZNA

Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych

Uczeń:

- Samodzielnie i bezbłędnie określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni.

- Samodzielnie określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu.

- Bez problemu porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy. 

- Sprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos.

Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności

Uczeń:

- Liczy w przód i wstecz od podanej liczby po 1 w poznanym zakresie. 

- Odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby w poznanym zakresie. 

- Wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; wskazuje jedności, dziesiątki, określa kolejność, posługując się liczbą porządkową.

 

- Porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; poprawnie stosuje znaki <, =, >. 

Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami

Uczeń:

- Dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10 w poznanym zakresie liczbowym. Rozumie istotę mnożenia w zakresie 20.

 

Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych

Uczeń:

- Analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób.

Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych

Uczeń:

- Rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce linie proste, rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.

- Mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługując się jednostką długości centymetr.

- Dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu.

Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji

Uczeń:

- Klasyfikuje obiekty i różne elementy środowiska społeczno-przyrodniczego ze względu na wyodrębnione cechy; dostrzega rytm w środowisku przyrodniczym, sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka, obecnych w środowisku.

- Wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały monet i banknotów.

- Odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie 

24-godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostką czasu godzina; posługuje się kalendarzem. 

- Mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz ją odczytuje. 

- Dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych.

- Waży; używa określenia kilogram; odmierza płyny; używa określeń litr, pół litr. 

- Wykorzystuje warcaby i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.

EDUKACJA SPOŁECZNA

Uczeń:

- Identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach. 

- Wyjaśnia, że wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu. 

- Przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad.

- Ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uczciwość, wdzięczność.

- Przedstawia siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób. 

- Rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne. 

- Właściwie stosuje pojęcia porozumienie, umowa

- Szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski. 

- Właściwie wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się. 

 

Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym

Uczeń:

- Poprawnie rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy. 

- Świadomie uczestniczy w świętach narodowych, wykonuje kokardę narodową, biało-czerwony proporczyk; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wciągania flagi na maszt itp. 

- Rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowości, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie patron

- Wyjaśnia znaczenie wybranych polskich zwyczajów i tradycji.

- Opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o sławnych Polakach.

EDUKACJA PRZYRODNICZA

Uczeń:

- Rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt. 

- Rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, pole, staw, las.

- Rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.

-Prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi. 

- Wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych.

- Chroni przyrodę, segreguje odpady. 

Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku

Uczeń:

- Przedstawia charakterystykę wybranych zawodów użyteczności publicznej: nauczyciel, żołnierz, policjant, strażak, lekarz, pielęgniarz.

- Posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej.

- Posługuje się danymi osobowymi w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.

- Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia. 

- Ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.

- Przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia. 

- Ubiera się odpowiednio do stanu pogody.

- Rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego.

- Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku.

- Ma świadomość istnienia zagrożeń ze strony środowiska naturalnego. 

- Stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami oraz stosuje zasady netykiety.

 

Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej

Uczeń:

- Określa położenie swojej miejscowości. 

- Wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice.

- Wymienia nazwę stolicy Polski, wskazuje na mapie jej położenie.

 

EDUKACJA PLASTYCZNA

Uczeń:

Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń

- zauważa na obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, fotografiach: 

  1. a) kształty obiektów; 
  2. b) położenie obiektów i elementów; 
  3. c) barwę, fakturę;
  4. d) cechy charakterystyczne i indywidualne ludzi w zależności od wieku, płci; cechy charakterystyczne zwierząt, różnice w budowie, kształcie, ubarwieniu, sposobach poruszania się. 

- Określa w swoim otoczeniu kompozycje obiektów i zjawisk, np. zamknięte (rytmy na przedmiotach użytkowych), oraz kompozycje o budowie symetrycznej. 

 

Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej

Uczeń:

- Rysuje kredką, ołówkiem, mazakiem. 

- Maluje farbami, używając pędzli, palców.

- Wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp. 

- Modeluje (lepi i konstruuje) z modeliny, plasteliny. 

- Powiela za pomocą kalki. 

- Wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej. 

- Wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie). 

- Ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką.

Osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych

Uczeń:

- Nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo. 

- Rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki dzieł malarskich.

- Wskazuje miejsca prezentacji sztuk plastycznych. 

EDUKACJA TECHNICZNA

Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy

Uczeń:

- Planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te prace/projekty współdziała w grupie. 

- Wyjaśnia znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa. 

- Ocenia projekty/prace, wykorzystując poznane i zaakceptowane wartości: systematyczność działania, pracowitość, konsekwencja, gospodarność, oszczędność, umiar w odniesieniu do korzystania z czasu, materiałów, narzędzi i urządzeń. 

- Organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie; zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych. 

 

Osiągnięcia w zakresie znajomości informacji technicznej, materiałów i technologii wytwarzania

Uczeń:

- Wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne: 

  1. a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, sklejanie taśmą itp.,
  2. b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną, 
  3. c) bez użycia kleju, taśm, zszywek np. wybrane modele technik origami. 

- Wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania. 

- Wyjaśnia działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole. 

- Bezpiecznie posługuje się prostymi narzędziami pomiarowymi. 

 

EDUKACJA INFORMATYCZNA

Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów

Uczeń:

Układa w logicznym porządku: obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności. 

- Tworzy polecenie do określonego planu działania prowadzące do osiągnięcia celu. 

- Rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów. 

 

Osiągnięcia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych

Uczeń:

- Programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych z innymi uczniami.

- Tworzy proste rysunki, powiększa, zmniejsza, kopiuje, wkleja i usuwa elementy graficzne. 

- Zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu. 

Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi

Uczeń:

- Posługuje się komputerem, wykonując zadanie.

- Korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych 

Osiągnięcia w zakresie rozwijania kompetencji społecznych

Uczeń:

- Współpracuje z uczniami, wymienia się z nimi pomysłami i doświadczeniami, wykorzystując technologię. 

- Posługuje się udostępnioną mu technologią zgodnie z ustalonymi zasadami. 

- Rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania innych osób korzystających z technologii, zwłaszcza w sieci internet.

EDUKACJA MUZYCZNA

Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki

 

Uczeń:

- Uważnie słucha, poszukuje źródeł dźwięku i je identyfikuje. 

- Uważnie słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.

- Poprawnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych. 

- Odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne; odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne. 

- Rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp. 

- Słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych

 

Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej – śpiew

Uczeń:

- Śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt.

- Nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych. 

- Śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla polskich tradycji i zwyczajów oraz kilka utworów patriotycznych. 

- Śpiewa, dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech oraz zachowując naturalną skalę głosu.

- Rozpoznaje i śpiewa hymn Polski. 

Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec

Uczeń:

- Tworzy improwizacje ruchowe inspirowane wyliczankami, rymowankami i rytmizowanymi tekstami. 

- Samodzielnie wykonuje pląsy. 

- Kreatywnie porusza się i tańczy według utworzonych przez siebie układów ruchowych, z rekwizytem, bez rekwizytu przy muzyce. 

- Tańczy według układów ruchowych charakterystycznych dla wybranych tańców (w tym integracyjnych).

Gra na instrumentach muzycznych

Uczeń:

- Gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne. 

- Chętnie i poprawnie realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje, używając np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę.

- Wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje te instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych. 

- Wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda).

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Uczeń:

- Utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie. 

- Dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu. 

- Wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia.

- Zawsze przygotowuje we właściwych sytuacjach i w odpowiedni sposób swoje ciało do wykonywania ruchu. 

- Ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń.

- Uznaje, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej, akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu.

 

Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych

Uczeń:

- Poprawnie przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń: postawa zasadnicza, rozkrok, wykrok, zakrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, podpór tyłem, siad klęczny, skrzyżny, skulony, prosty. 

- Pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne, biega, wysoko unosząc kolana, biega w różnym tempie, realizuje marszobieg. 

- Wykonuje przeskok zawrotny przez ławeczkę, naskoki i zeskoki, skoki zajęcze. 

- Wykonuje ćwiczenia zwinnościowe: 

  1. a) skłony, skrętoskłony, przetoczenie, czołganie, podciąganie, 
  2. b) czworakowanie ze zmianą kierunku i tempa ruchu,
  3. c) wspina się, 
  4. d) mocowanie w pozycjach niskich i wysokich, 
  5. e) podnoszenie i przenoszenie przyborów. 

- Wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem, np. na ławeczce gimnastycznej. 

- Samodzielnie wykonuje ćwiczenia prowadzące do zapobiegania wadom postawy.

 

Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych

Uczeń:

Organizuje zespołową zabawę lub grę ruchową z wykorzystaniem przyboru lub bez niego. 

- Zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej koleżanek i kolegów – uczestników zabawy, respektuje ich prawo do indywidualnego tempa rozwoju, radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo, np. drużyny przeciwnej, gratuluje drużynie zwycięskiej sukcesu. 

- Respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie. 

- Uczestniczy w zabawach i grach zespołowych z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek. 

- Wykonuje prawidłowo elementy charakterystyczne dla gier zespołowych.

 

Edukacja wczesnoszkolna- wymagania edukacyjne dla klasy II

 Wymagania edukacyjne uwzględniają zapisy podstawy programowej z 2017 r. oraz zmiany z 2024 r.,  wynikające z uszczuplonej podstawy programowej.

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA

 Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję językową:

 

Uczeń kończący klasę II:

- rozwinął wrażliwość na cechy fonologiczne języka,

 - zdobył doświadczenie, że język umożliwia wyrażanie stanów psychicznych człowieka i jest narzędziem komunikowania się z innymi ludźmi, 

- umie wyrażać myśli w formie zrozumiałej dla odbiorcy, 

- ma świadomość możliwości i ograniczeń języka jako narzędzia komunikacji. 

 

Słuchanie

Uczeń kończący klasę II:

 

 - z uwagą słucha poleceń, wypowiedzi innych osób i korzysta z dostarczonych informacji, 

 - skupia uwagę na słuchanym tekście, audycjach radiowych i telewizyjnych, muzyce i wypowiedziach    innych osób,

 - stara się zrozumieć otrzymany komunikat, prosi o wyjaśnienie komunikatu, którego nie zrozumiał,

 - nie przerywa wypowiedzi innym osobom, nie przeszkadza innym w czasie, kiedy się wypowiadają. 

 

Komunikacja słowna 

Uczeń kończący klasę II:

 

 - wie, jak poprosić o możliwość zabrania głosu,

 - szanuje wypowiedzi innych i oczekuje szacunku dla własnych wypowiedzi,

 - formułuje kilkuzdaniową wypowiedź, wspierając ją odpowiednią modulacją głosu, mimiką, gestykulacją, nawiązując kontakt wzrokowy ze słuchaczami,

 - uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych, - recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji, 

- opisuje wskazane: przedmiot, osobę, roślinę, zwierzę.

 

 Czytanie

Uczeń kończący klasę II:

 

 - czyta wskazany tekst głośno i po cichu, 

- rozumie treść czytanego tekstu i wyciąga z niego wnioski

 - czyta tekst, uwzględniając cechy poprawnego czytania,

 - czyta tekst z podziałem na role,

 - rozumie, że umiejętność czytania jest niezbędna dla uczenia się i rozwoju osobistego,

 - przestrzega zasad higieny czytania. 

 

Opracowywanie tekstów uwzględniające czytanie ze zrozumieniem

 

 Uczeń kończący klasę II:

 - określa temat i główną myśl tekstu,

 - zadaje pytania dotyczące przeczytanego tekstu,

 - odpowiada na pytania odnoszące się do przeczytanego tekstu,

 - wskazuje bohaterów utworu, określa miejsce i czas akcji oraz nastrój,

 - wskazuje w tekście odpowiednie fragmenty na poparcie swoich wypowiedzi,

 - wypowiada własne zdanie na temat przeczytanych tekstów. 

 

Samokształcenie i docieranie do informacji

 Uczeń kończący klasę II:

 - korzysta z encyklopedii dla dzieci, słowników, innych źródeł i technologii informacyjnej.

 - rozmawia z rówieśnikami i osobami dorosłymi zajmującymi rożne pozycje społeczne. 

 

Kształcenie literackie

 

 Uczeń kończący klasę II:

 - czyta samodzielnie wskazaną lekturę i wypowiada się na jej temat,

 - w czytanej książce wskazuje tytuł, nazwisko autora i ilustratora, nazwę wydawnictwa, spis treści, odróżnia wiersze od utworów prozą,

 - wyszukuje w wierszu rymujące się wyrazy, wersy i strofy,

 - wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych, określa miejsce i czas akcji,

 - wyjaśnia morał zawarty w utworze, 

 - odróżnia w utworze zdarzenia fantastyczne od prawdopodobnych,

 - wypowiada własne zdanie na temat przeczytanego utworu,

 - wskazuje opis w utworze literackim, - korzysta z biblioteki szkolnej,

 - ma swoje ulubione książki, utwory prozatorskie i poetyckie,

 - wymienia nazwiska pisarzy książek dla dzieci i tytuły ich utworów,

 - wskazuje wartości estetyczne czytanego tekstu,

 - rozumie terminy literackie: komiks, akcja, legenda, wiersz, proza, wersy, zwrotki, strofy, rymy, narrator, baśń,

 - objaśnia znaczenie przysłów i związków frazeologicznych,

 - zna główne zasady prawa autorskiego,

 - przygotowuje rolę do teatrzyku, ilustrując ją głosem, mimiką i gestykulacją,

 - uczestniczy w kilku przedstawieniach teatralnych,

 - wyraża swoją opinię o obejrzanym przedstawieniu.

 

Pisanie

 Uczeń kończący klasę II:

 - zwiększył tempo i estetykę pisania,

 - pisze kilkuzdaniowy tekst, wyrażający jego myśli i uczucia,

 - gromadzi wyrazy potrzebne do opisu dotyczące wielkości, kształtu, koloru itd.,

 - objaśnia znaczenie przysłów, 

  - opisuje przedmiot, zwierzę, roślinę i wygląd osoby według podanego planu,

 - adresuje list, pisze list i życzenia.

 

Ortografia

 

 Uczeń kończący klasę II:

 - rozpoczyna zdania wielką literą i kończy kropką, pytajnikiem lub wykrzyknikiem,

 - pisze wielką literą: imiona, nazwiska, nazwy miast, rzek, państw,

 - poprawnie dzieli wyrazy przy przenoszeniu, 

 - pisze poprawnie wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, 

 - pisze poprawnie wyrazy z ó wymiennym, z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna, 

- pisze poprawnie wyrazy z u, z zakończeniami: -uję, -ujesz, -uje, 

- pisze poprawnie wyrazy z rz wymiennym, z zakończeniami: -arz, -erz,

 - pisze poprawnie wyrazy z rz po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w,

 - pisze poprawnie wyrazy z ż, z i, j, z h, ch, z ą i om, ę i em, z literami ą i ę na końcu wyrazów,

 - pisze wyrazy, które są wyjątkami od poznanych zasad ortograficznych, 

 - pisze poprawnie wyrazy z ó niewymiennym, rz niewymiennym, ż niewymiennym,

 - korzysta ze słownika ortograficznego,

 - pisze poprawnie skróty wyrazów: rok – r., dnia – dn., miesiąc – mies., tydzień – tydz., ulica – ul., strona – s., numer – nr, mieszkania – m., godzin – godz., minuta – min, pod tytułem – pt., na przykład– np., doktor – dr, i tak dalej – itd., ciąg dalszy nastąpi – cdn., i tym podobne – itp.,

 - poprawnie przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu,

 - stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne: przecinek, średnik, myślnik, dwukropek, cudzysłów, 

 - pytajnik, wykrzyknik, wielokropek, nawiasy. 

Gramatyka

 Uczeń kończący klasę II:

 - zna alfabet,

 - rozpoznaje i układa zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe,

 - porządkuje wyrazy alfabetycznie, biorąc pod uwagę pierwszą literę,

 - wyróżnia w zdaniach rzeczowniki,

 - poprawnie stosuje rzeczowniki w wypowiedziach ustnych i pisemnych, 

 - określa liczbę rzeczownika, 

 - wyróżnia w zdaniach czasowniki, 

 - poprawnie stosuje czasowniki w wypowiedziach ustnych i pisemnych, 

 - określa liczbę czasownika, 

 - wyróżnia w zdaniach przymiotniki, 

 - poprawnie stosuje przymiotniki w wypowiedziach ustnych i pisemnych, 

 - określa liczbę przymiotnika.

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

 Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję matematyczno-logiczną

 

 Uczeń kończący klasę II:

 - rozwinął: spostrzeganie, uwagę, pamięć,

 - rozwinął umiejętność myślenia przyczynowo –skutkowego

 - rozwinął umiejętność myślenia przez analogie, porównania, skojarzenia, metafory,

 - rozwinął myślenie dywergencyjne i konwergencyjne,

 - rozwinął krytycyzm, dociekliwość, wytrwałość, dokładność, 

 - wykorzystuje umiejętności matematyzowania w sytuacjach życiowych,

 - liczy w zakresie 100 według podanego warunku, 

 - porządkuje i porównuje liczby w zakresie 100, wykorzystując znaki nierówności, 

 - sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 60 z przekroczeniem progu dziesiątkowego, 

 - sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 50, zna znaczenie liczb 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu,

 - zna kolejność wykonywania działań w wyrażeniach bez nawiasów,

 - posługuje się w praktyce systemem dziesiątkowym i pozycyjnym,

 - rozróżnia liczby parzyste i nieparzyste, - analizuje treść zadania, wskazuje dane i szukane,

 - rozwiązuje i układa zadania proste na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie,

 - rozwiązuje i układa zadanie proste na porównywanie różnicowe, 

 - rozwiązuje łatwe zadania złożone (dwudziałaniowe),

 - rozwiązuje i układa proste zadania algebraiczne na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie,

 - stosuje poznane własności działań do ułatwiania sobie obliczeń, 

 - mierzy i porównuje długości odcinków,

 - rozpoznaje w otoczeniu i na rysunkach oraz nazywa: trójkąty, koła, prostokąty i kwadraty,

 - wskazuje wierzchołki i boki poznanych figur oraz mierzy ich boki (w centymetrach i milimetrach), 

 - oblicza sumy długości boków figur geometrycznych,

 - rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, kontynuuje regularność,

 - odczytuje wskazania zegara (godzina, poł godziny, kwadrans, minuta), 

 - odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim (od I do XII),

 - odczytuje wskazania termometru,

 - wykonuje proste obliczenia dotyczące jednostek: pieniędzy, masy (kilogramy), długości (milimetr, centymetr, kilometr), czasu (godzina, poł godziny, kwadrans, minuta), pojemności (litr, poł litra, ćwierć litra), kalendarzowe, termometru, ceny, ilości i wartości.

 

EDUKACJA SPOŁECZNA 

Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencje –interpersonalną i interpersonalną 

 

Uczeń kończący klasę II:

- zna prawa i obowiązki dziecka,

 - poznał zasady organizacji życia społecznego i rozwinął umiejętność funkcjonowania w życiu społecznym, nawiązał bliskie, pozytywne kontakty z innymi ludźmi,

 - kształtuje swoją tożsamość narodową i patriotyzm poprzez poznawanie historii Polski i wytworów jej kultury materialnej i niematerialnej,

 - poznał swoje mocne i słabe strony oraz skuteczne dla siebie sposoby uczenia się,

 - rozróżnia, nazywa i rozumie swoje emocje oraz stara się nimi kierować,

 - rozwinął potrzebę uczenia się i osiągnięć, 

 - zna i stosuje zasady koleżeństwa, savoir-vivre’u, wie, jak rozwiązywać konflikty, 

 - respektuje nietykalność fizyczną innych osób i prawa innych ludzi,

 - wie, że ma prawo odmówić, jeśli czyjeś namowy zagrażają jego życiu, zdrowiu lub bezpieczeństwu,

 - wie, jak się zachować wobec osób, które zagrażają jego życiu, bezpieczeństwu lub zdrowiu, i do kogo zwrócić się o pomoc,

 - zna polskie tradycje i zwyczaje świąteczne,

 - zna legendy związane ze stolicami Polski 

 - dawnymi i obecną oraz miejscem swego zamieszkania,

 - zna symbole narodowe Polski: godło, flagę, hymn, wie, jakie jest ich znaczenie dla Polaków i jak się wobec nich zachować, 

- wie, że Polska należy do Unii Europejskiej, wie, jak wygląda flaga Unii Europejskiej,

 - potrafi wymienić nazwy kilku państw należących do Unii Europejskiej.



 EDUKACJA PRZYRODNICZA 

 

Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję przyrodniczą 

 

Uczeń kończący klasę II:

- zna pojęcia: drzewo, krzew, roślina zielna, roślina owadopylna, roślina wiatropylna,

 - podaje nazwy wybranych gatunków drzew liściastych i iglastych rosnących w Polsce, 

- omawia znaczenie lasów dla środowiska przyrodniczego, 

- wymienia warunki niezbędne, aby rośliny prawidłowo się rozwijały: gleba, światło słoneczne, wilgoć, powietrze, temperatura,

 - wymienia nazwy owoców i warzyw uprawianych w Polsce oraz je rozpoznaje,

 - opisuje budowę podziemną i nadziemną rośliny warzywnej,

 - wskazuje części jadalne roślin warzywnych,

 - wymienia nazwy przetworów, które można otrzymać z warzyw i owoców oraz sposoby ich przechowywania w stanie surowym,

 - wymienia nazwy roślin ozdobnych i omawia ich znaczenie dla człowieka,

 - dba o zieleń w swoim najbliższym otoczeniu,

 - wymienia nazwy wiosennych kwiatów, które są pod ochroną, wymienia nazwy trzech chwastów, 

 - opisuje cykl rozwojowy rośliny, opisuje budowę kwiatu, zna sposoby rozmnażania się roślin, 

 - zna pojęcia: ssaki, ptaki, owady, płazy, ryby, gady, zwierzęta mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne,

 - omawia wygląd, sposób poruszania się, odżywiania, rozmnażania, warunków życia wybranych zwierząt żyjących w rożnych ekosystemach, 

- wymienia nazwy ptaków, które zimują w kraju, odlatują na zimę, żyją w najbliższej okolicy, zna przyczyny jesiennych odlotów ptaków i ich wiosennych powrotów,

 - zna nazwy zwierząt, które hoduje się w Polsce i w najbliższej okolicy oraz wie, jakie są cele hodowli tych zwierząt, - zna charakterystyczne cechy ssaków i ptaków hodowlanych,

 - poznał zawody związane z hodowlą zwierząt: hodowca, weterynarz, 

 - wie, jakie warunki należy zapewnić zwierzętom hodowlanym,

 - wymienia nazwy owadów pożytecznych dla ludzi i nazwy szkodników roślin,

 - wie, jak zachować się wobec owadów, które mogą użądlić,

 - wymienia nazwy kilku zwierząt, które są pod ochroną, 

 - zna budowę, sposób poruszania się, odżywiania i cykl rozwojowy żaby,

 - zna skutki zanieczyszczenia powietrza i wody dla środowiska i wie, jak można temu zapobiegać,

 - zna zagrożenia ze strony roślin i sposoby radzenia sobie z nimi, - zna budowę zewnętrzną i wewnętrzną człowieka,

 - dba o zdrowie i higienę,

 - jest ostrożny przy zażywaniu lekarstw i stosowaniu środków chemicznych i substancji żrących,

 - zna zasady wzywania pomocy i numery służb ratowniczych (pogotowie, policja, straż pożarna),

 - zna rodzaje ukształtowanie terenu: góry, wyżyny, niziny,

 - wymienia składniki pogody: wiatr, opady, temperatura, zachmurzenie i omawia ich wpływ na życie ludzi, zwierząt i roślin,

 - charakteryzuje pogodę w rożnych porach roku, zna daty rozpoczęcia por roku,

 - zna zasady zachowania się podczas burzy.

 

EDUKACJA PLASTYCZNA

 

Oczekiwane efekty oddziaływania na inteligencję wizualno-przestrzenną 

 

Uczeń kończący klasę II:

 

- rozwinął wrażliwość na doznania estetyczne, wyobraźnię przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność manualną, umiejętność koncentracji uwagi, indywidualne podejście do działań twórczych,

-wyraża w swojej pracy plastycznej indywidualny stosunek do prezentowanego tematu,

- wzbogaca swoje prace plastyczne, różnicując linie, kształty, faktury i barwy, co świadczy o rozwoju warsztatu plastycznego,

- wzbogaca swoje prace o szczegóły świadczące