język angielski / język niemiecki

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA 

Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO I NIEMIECKIEGO

 

Postanowienia ogólne:

 

  1. Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego i niemieckiego jest zgodny z wewnątrzszkolnym ocenianiem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słotwinie.
  2. Celem oceny ucznia jest motywowanie go do nauki, wdrażanie do systematycznej pracy, obserwowanie i wspieranie jego rozwoju oraz informowanie uczniów i ich rodziców o poziomie osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
  3. Uczeń powinien być oceniany systematycznie przez cały okres nauki. Kontrola i ocena stopnia opanowania materiału obejmuje materiał, który został opanowany na lekcjach.
  4. Ocenę półroczną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych zdobytych w czasie całego półrocza.
  5. Ocena klasyfikacyjna jest wynikiem stopni uzyskanych w ciągu półrocza za testy. Będzie uwzględniać również pracę ucznia na lekcji, projekty, wypowiedzi ustne, pisemne, zaangażowanie oraz pracę własną. 
  6. Każdy uczeń oceniany jest w wyniku stosowania przez nauczyciela różnych form kontroli (np. prace klasowe całogodzinne, krótkie sprawdziany, odpowiedzi ustne, udział w rozwiązywaniu problemów stawianych na lekcji, zeszyt przedmiotowy, przygotowanie do lekcji, praca w grupach, praca indywidualna na lekcji, aktywność twórcza, prace dodatkowe). 
  7. Uczeń ma prawo zgłosić dwa razy nieprzygotowanie się do lekcji w ciągu półrocza bez ponoszenia konsekwencji i podawania przyczyny, z wyjątkiem zapowiadanych wcześniej prac pisemnych. Za trzecim razem otrzymuje oceną niedostateczną. Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone na początku lekcji.
  8. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności w szkole, uczeń powinien zeszyt uzupełnić.
  9. Uczeń ma prawo do dodatkowych ocen za prace nadobowiązkowe np. przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji, udział w konkursie itp., jak również za aktywny i systematyczny udział w nadobowiązkowych zajęciach dodatkowych.
  10. Ocena roczna nie jest średnią ocen.

 

Sprawdziany:

  1. Kontrola wyników obejmuje sprawności językowe receptywne i produktywne związane z tematami.
  2. Kontrola wyników obejmuje kontrolę poprawności gramatycznej i leksykalnej.
  3. Prace klasowe całogodzinne zapowiadane są co najmniej tydzień wcześniej. Jednocześnie jest omówiony ich zakres i kryteria wymagań.
  4. Uczeń ma prawo poprawić ocenę. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się w ciągu dwóch tygodni od rozdania prac. Gdy przystępuje do poprawy po raz pierwszy może otrzymać maksymalnie ocenę „bardzo dobrą”. Jeśli przystąpi do poprawy po raz drugi może uzyskać najwyższą ocenę „dobrą”, itd. W przypadku uzyskania oceny niższej niż proponowana uczeń traci możliwość do kolejnej poprawy. 
  5. Jeżeli uczeń jest nieobecny na sprawdzianie, kartkówce itp, w dzienniku elektronicznym otrzymuje zapis “nb” (nieobecny). Uczeń powinien nadrobić zaległości w terminie późniejszym uzgodnionym z nauczycielem. W przypadku, jeżeli uczeń nie zgłosi się do nauczyciela, nauczyciel ma prawo przeprowadzić sprawdzian podczas najbliższej lekcji, na której uczeń jest obecny.
  6. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne nauczyciel przechowuje przez okres półrocza. Pozostają one do wglądu uczniów i rodziców u nauczyciela.

 

Odpowiedzi Uczniów:

  1. Wiadomości sprawdzane podczas odpowiedzi ustnych obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
  2. Krótkie wypowiedzi ustne lub inną formę aktywności w czasie lekcji nauczyciel zaznacza znakiem „+”. Trzy takie znaki są równoważne z oceną bardzo dobrą.
  3. Nieprzygotowanie ucznia do lekcji zapisywane jest oznaczeniem „np.”, brak aktywności ucznia na lekcji i brak zainteresowania oznaczany jest znakiem „-„. 

Kartkówki:

  1. Krótkie sprawdziany nie muszą być zapowiadane.
  2. Niezapowiedziana kartkówka obejmuje materiał z najwyżej trzech ostatnich lekcji.