J. POLSKI

KONTRAKT Z UCZNIAMI
1. Ocenie podlegają wszystkie wymienione w PZO formy aktywności ucznia.
2. Prace klasowe, poprzedzone powtórzeniem, są zapowiadane z co najmniej tygodniowym
wyprzedzeniem; podany jest zakres sprawdzanych wiadomości i umiejętności.
3. Krótkie sprawdziany/testy zapowiedziane są z dnia na dzień.
4. Kartkówki nie muszą być zapowiedziane.
5. Uczeń nieobecny na pracy klasowej jest zobowiązany napisać ją w terminie uzgodnionym
z nauczycielem w okresie 2 tygodni po powrocie do szkoły.
6. Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek – również z lekcji, na których był nieobecny.
7. Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (powyżej 1 tyg.) uczeń ma prawo być
nieoceniany do 3 dni po powrocie do szkoły.
8. Uczeń może w ciągu semestru dwa razy złościć nieprzygotowanie do lekcji, bez żadnych
konsekwencji (nie dotyczy to form wcześniej zapowiedzianych)
9. Uczeń ma prawo poprawić ocenę, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem zakresu i
terminu. Kryteria oceny nie ulegają zmianie.
Uczeń oceniany jest systematycznie przez cały semestr za wiadomości, umiejętności i wkład
pracy.
2. Zgodnie z WSO obowiązuje tradycyjna skala ocen od 1 do 6:
1 - niedostateczny, 2 - dopuszczający, 3 - dostateczny, 4 - dobry,5 - bardzo dobry, 6 – celujący.
3. Wszystkie oceny są jawne.
4. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stawianie ocen z użyciem plusów i minusów.
5. Oprócz ocen uczeń może otrzymać plus (+) lub minus (-) za aktywność, przygotowanie do
lekcji. Za każde trzy plusy otrzymuje się ocenę bardzo dobrą, za każde trzy minusy otrzymuje
się ocenę niedostateczną.
6. Uczeń, który wyróżnia się swoją pracą podczas zajęć oraz wiedzą wykraczającą poza
zakres wiadomości wymaganych na lekcji może otrzymać ocenę celującą za aktywność.
7. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia: sprawdzian/test/praca klasowa, krótkie
odpowiedzi pisemne/kartkówki – zapowiedziane i niezapowiedziane, krótkie formy pisemne,
projekt indywidualny/grupowy, aktywność pozalekcyjna, prace dodatkowe etc., odpowiedzi
ustne, przygotowanie do zajęć - w tym wyposażenie w niezbędne i uzgodnione wcześniej
pomoce.
8. Sprawdziany/testy/prace klasowe muszą być zapowiadane uczniom co najmniej
z tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w e-dzienniku). Uczniowie otrzymują oceniony
sprawdzian pisemny do wglądu dla siebie oraz rodzica/opiekuna. Praca przechowuje
nauczyciel. Uczeń nieobecny pisze sprawdzian w terminie ustalonym wspólnie z
nauczycielem, nie później jednak niż 2 tygodnie od powrotu do szkoły.
9. Sukces ucznia w konkursie szkolnym (I miejsce), a także co najmniej wyróżnienie na
etapie
miejskim/powiatowym i wyższym nagradzany jest oceną celującą.
10. Uczeń otrzymuje ocenę cząstkową:
celującą (6), jeśli opanował wiedzę/umiejętności przewyższające poziom przewidziany dla
danego zadania (prace pisemne 100% plus zadanie dodatkowe)
bardzo dobrą (5), jeśli opanował pełen zakres wiedzy/umiejętności przewidziany dla danego
zadania (prace pisemne 90-100%)
dobrą (4), jeśli opanował zakres wiedzy/umiejętności przewidziany dla danego zadania
w znacznym stopniu (prace pisemne 70-89%)
dostateczną (3), jeśli wykonał zadanie na poziomie nie przekraczającym minimum wymagań
(prace pisemne 50-69%)
dopuszczającą (2), jeśli wykazał się znajomością treści niezbędnych do dalszego kształcenia
(prace pisemne 30-49%)
niedostateczną (1), jeśli nie opanował wiadomości/umiejętności podstawowych, a
stwierdzone braki uniemożliwiającą dalsze zdobywanie wiedzy (prace pisemne 0-29%)
11. Uczeń ma prawo 2 razy w semestrze być nieprzygotowany (nie dotyczy zapowiedzianego
sprawdzianu). Zgłasza wówczas nieprzygotowanie na początku lekcji – znak minus
w dzienniku.
12. Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu/pracy klasowej lub inną, po uzgodnieniu
z nauczycielem.
13. Uczeń ma obowiązek samodzielnie prowadzić zeszyt. W przypadku nieobecności należy
niezwłocznie uzupełnić brakujące notatki. Pierwszego dnia po co najmniej 3-dniowej
usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma prawo być nieprzygotowany i nie otrzymuje
minusa.
14. Uczeń posiadający opinię/orzeczenie PPP jest oceniany zgodnie z zaleceniami w nich
zawartymi.
15. Na podstawie ocen cząstkowych uczeń otrzymuje ocenę na półrocze i końcoworoczną.
Kryteria wymagań ogólnych na poszczególne oceny z j. polskiego
Celujący - wymagania wykraczające
- Uczeń samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia.
- Posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretyczno-
praktycznych.
- Nie powiela cudzych poglądów.
- Osiąga sukcesy w olimpiadach, konkursach języka polskiego.
- Jest oczytany.
- Wykonuje prace pisemne na wysokim poziomie - zarówno pod względem
treści, jak i formy oraz kompozycji.
- Zachowuje odpowiedni do charakteru pracy styl wypowiedzi - swobodny, barwny,
kwiecisty, obrazowy.
- Posługuje się wyszukanym, bogatym słownictwem; swobodnie operuje słowem (synonimy,
antonimy, słownictwo oceniające).
-Wprowadza różnorodne zdania, bezbłędnie stosuje zasady interpunkcji i ortografii.
- Jest gotów pomagać innym w nauce.
Bardzo dobry - wymagania dopełniające
- Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony przez program nauczania w
danej klasie.
- Charakteryzuje się dużą wiedzą z dziedziny literatury i sztuki.
- Poprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, bez trudu wyraża swe myśli, potrafi
wyciągać logiczne wnioski.
- Pisze samodzielnie wypracowanie na bardzo dobrym poziomie, które charakteryzuje się:
zgodnością treści z tematem, zastosowaniem prawidłowej formy wypowiedzi, prawidłową
kompozycją, brakiem błędów ortograficznych, spójnością tekstu, nienagannym stylem,
starannością.
- Nie ma trudności z ortografią.
- Dużo czyta, nie tylko wyznaczone lektury.
- Bierze aktywny udział w lekcjach.
Dobry - wymagania rozszerzone
- Uczeń opanował materiał programowy w znacznym stopniu.
- Poprawnie wykorzystuje zdobyte wiadomości, samodzielnie wykonuje polecenia
nauczyciela.
- Potrafi wyrażać swe myśli, uzasadniać sądy, wyciągać wnioski.
- Nie robi poważnych błędów ortograficznych, korzysta samodzielnie ze słownika
ortograficznego.
- Redaguje samodzielnie wypracowania o następujących cechach:
zgodność z tematem, spójność wypowiedzi, prawidłowa kompozycja, poprawna budowa
zdań, brak błędów ortograficznych I stopnia.
- Zawsze wywiązuje się ze swoich obowiązków
- Czyta lektury szkolne.
Dostateczny - wymagania podstawowe
- Uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie
na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym.
- Potrafi samodzielnie wykonać zadania o średnim stopniu trudności.
- Zdarza się mu popełniać poważne błędy ortograficzne.
- Pisanie samodzielnie wypracowań nastręcza mu trudności. Jednak prace pisemne powinny
być: zgodne z tematem, kompozycja zgodna z ogólnymi zasadami, słownictwo poprawne,
zdania przeważnie dobrze zbudowane, styl na ogół poprawny, ortografia - zdarzają się błędy.
Lektury szkolne czyta niezbyt chętnie albo nie rozumie ich treści.
Dopuszczająca - wymagania konieczne
- Posiada niewielki zakres wiadomości, nie opanował nawet minimum programowego, ale
braki te nie uniemożliwiają poprawy.
- Wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności.
- Z reguły nie czyta lektur.
- Nie bierze aktywnego udziału w lekcjach.
- Robi dużo błędów ortograficznych.
- Samodzielne wypracowania pisze na bardzo niskim poziomie:
dużo błędów ortograficznych, treść słaba, nie zawsze związana z tematem, zdania
zbudowane w miarę poprawnie.
Niedostateczny
- Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym.
- Braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy
z danego przedmiotu.
- Jego wypowiedzi ustne i pisemne są nie do przyjęcia.
- W pracach prezentuje niski poziom ortografii.
- Lekceważy swe obowiązki (nie jest przygotowany do lekcji, nie pracuje mimo zachęt i
pomocy, często nie ma podręcznika/zeszytu ćwiczeń/ zeszytu)
- Nie czyni nic, aby nadrobić zaległości.
Przedmiotowy system oceniania uwzględnia pisemne opinie Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej i zakłada obniżenie wymagań edukacyjnych w stosunku do uczniów,
u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.