Chemia

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA I WYMAGANIA EDUKACYJNE Z CHEMII
Ogólne kryteria na poszczególne stopnie śródroczne i roczne z chemii
- Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych.
- Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień,
- wykazuje się aktywna postawą w czasie lekcji,
- potrafi planować eksperymenty chemiczne,
- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.
- Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej,
- potrafi planować i opisywać doświadczenia chemiczne,
- jest aktywny na lekcji,
- potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
- Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
- potrafi z pomocą nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
- 5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale te braki nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
o niewielkim stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne.
- 6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna symboliki chemicznej,
- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela.
FORMY OCENIANIA
Obowiązkowe formy oceniania:
- praca na lekcji,
- sprawdziany,
- kartkówki.
Nadobowiązkowe formy oceniania:
- aktywność na lekcji,
- udział w konkursach przedmiotowych,
- dodatkowe projekty.
SPOSOBY OCENIANIA (ZASADY USTALANIA OCEN BIEŻĄCYCH
I KOŃCOWYCH)
- Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczna ocen cząstkowych.
- Skala ocen jest cyfrowa od 1 do 6. Największą wartość mają:- prace pisemne,- odpowiedzi ustne, kartkówki pisemne,- aktywność,- projekty.
- Prace pisemne – sprawdziany, testy (45-minutowe) – są obowiązkowe, zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścił sprawdzian pisze go na pierwszej lekcji po nieobecności,
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie był obecny na sprawdzianie, pisze go w terminie 2 tygodni od powrotu do szkoły po uzgodnieniu terminu z nauczycielem,
- Uczeń ma prawo do poprawy oceny w terminie 2 tygodni. Obok oceny poprawianej nauczyciel wpisuje ocenę uzyskaną na poprawie. W przypadku niesamodzielnej pracy na klasówce, sprawdzianie czy teście uczeń, po wcześniejszym ostrzeżeniu, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Kartkówki obejmują zakresem zagadnienia z trzech ostatnich lekcji, trwają 15-20 minut, mogą być niezapowiedziane.
- Prace pisemne (Sprawdziany) mogą być punktowane z przeliczeniem sumy punktów na stopnie szkolne według następujących kryteriów:
do 30% punktów – ndst.
31% - 49% punktów – dop.
50% - 69% punktów – dst.
70% - 84% punktów – db.
85% - 94% punktów – bdb.
95% - 100% punktów – cel.
- Oceny z prac pisemnych są przedstawione uczniom najpóźniej po dwóch tygodniach od ich napisania. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i jest obowiązkowe. W przypadku nieobecności na lekcji uczeń ma obowiązek uzupełnić notatki.
- Uczeń ma prawo – raz w semestrze przy jednej godzinie tygodniowo lub dwukrotnie
w semestrze przy dwóch godzinach tygodniowo – zgłosić brak zadania. Jest to odnotowane w dzienniku. Brak zgłoszenia zauważony przez nauczyciela w czasie lekcji oceniony jest stopniem niedostatecznym.
- Odpowiedzi ustne:
Zakres materiału z trzech ostatnich lekcji. Uczeń ma prawo zgłosić fakt nie przygotowania się do lekcji (jednokrotnie przy jednej godzinie tygodniowo w czasie semestru, dwukrotnie przy dwóch godzinach tygodniowo w semestrze). Jest to odnotowane
w dzienniku, nie ma jednak wpływu na ocenę z przedmiotu. Na lekcjach powtórzeniowych, poprzedzających sprawdzian pisemny, uczeń nie może zgłosić faktu nie przygotowania się do lekcji.
- Aktywność
Uczeń może otrzymywać za udział w lekcjach plusy i minusy, gdy zgromadzi trzy plusy uzyskuje ocenę bardzo dobrą, a gdy uzyska trzy minusy – ocenę niedostateczną.
- Uczeń, który otrzymał na koniec semestru ocenę niedostateczną musi zaliczyć materiał w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Prace pisemne (sprawdziany, testy, kartkówki) nauczyciel zachowuje do końca roku szkolnego. Mogą one być udostępniane rodzicom na ich prośbę.
- Sposoby komunikowania informacji o postępach ucznia:
Nauczyciel przekazuje informacje rodzicom (opiekunom) o postępach ucznia w nauce, ewentualnych trudnościach i udziela wskazówek do dalszej pracy podczas:
- zebrań z rodzicami,
- spotkań indywidualnych.