Chemia

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA I WYMAGANIA EDUKACYJNE Z CHEMII




Ogólne kryteria na poszczególne stopnie śródroczne i roczne z chemii

  1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,

- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),

- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,

- proponuje rozwiązania nietypowe,

- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych.

  1. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,

- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,

- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień, 

- wykazuje się aktywna postawą w czasie lekcji,

- potrafi planować eksperymenty chemiczne,

- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.

  1. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,

- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,

- potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej,

- potrafi planować i opisywać doświadczenia chemiczne,

- jest aktywny na lekcji,

- potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.

  1. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,

- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,

- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,

- potrafi z pomocą nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.

  1. 5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale te braki nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,

- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
o niewielkim stopniu trudności,

- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne.

  1. 6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,

- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,

- nie zna symboliki chemicznej,

- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela.

 

FORMY OCENIANIA

 

Obowiązkowe formy oceniania:

- praca na lekcji,

- sprawdziany,

- kartkówki.

 

Nadobowiązkowe formy oceniania:

- aktywność na lekcji,

- udział w konkursach przedmiotowych,

- dodatkowe projekty.



SPOSOBY OCENIANIA (ZASADY USTALANIA OCEN BIEŻĄCYCH
I KOŃCOWYCH)

 

  1. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczna ocen cząstkowych.

 

  1. Skala ocen jest cyfrowa od 1 do 6. Największą wartość mają:- prace pisemne,- odpowiedzi ustne, kartkówki pisemne,- aktywność,- projekty.

 

  1. Prace pisemne – sprawdziany, testy (45-minutowe) – są obowiązkowe, zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, 

- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścił sprawdzian pisze go na pierwszej lekcji po nieobecności,

- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie był obecny na sprawdzianie, pisze go w terminie 2 tygodni od powrotu do szkoły po uzgodnieniu terminu z nauczycielem,

- Uczeń ma prawo do poprawy oceny w terminie 2 tygodni. Obok oceny poprawianej nauczyciel wpisuje ocenę uzyskaną na poprawie. W przypadku niesamodzielnej pracy na klasówce, sprawdzianie czy teście uczeń, po wcześniejszym ostrzeżeniu, otrzymuje ocenę niedostateczną. 

 

  1. Kartkówki obejmują zakresem zagadnienia z trzech ostatnich lekcji, trwają 15-20 minut, mogą być niezapowiedziane.

 

  1. Prace pisemne (Sprawdziany) mogą być punktowane z przeliczeniem sumy punktów na stopnie szkolne według następujących kryteriów:

 

do 30% punktów         – ndst.

31% - 49% punktów   – dop.

50% - 69% punktów   – dst.

70% - 84% punktów   – db.

85% - 94% punktów – bdb.

95% - 100% punktów – cel.



  1. Oceny z prac pisemnych są przedstawione uczniom najpóźniej po dwóch tygodniach od ich napisania. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.



  1. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i jest obowiązkowe. W przypadku nieobecności na lekcji uczeń ma obowiązek uzupełnić notatki.

 

  1. Uczeń ma prawo – raz w semestrze przy jednej godzinie tygodniowo lub dwukrotnie
    w semestrze przy dwóch godzinach tygodniowo – zgłosić brak zadania. Jest to odnotowane w dzienniku. Brak zgłoszenia zauważony przez nauczyciela w czasie lekcji oceniony jest stopniem niedostatecznym.

 

  1. Odpowiedzi ustne:

Zakres materiału z trzech ostatnich lekcji. Uczeń ma prawo zgłosić fakt nie przygotowania się do lekcji (jednokrotnie przy jednej godzinie tygodniowo w czasie semestru, dwukrotnie przy dwóch godzinach tygodniowo w semestrze). Jest to odnotowane
w dzienniku, nie ma jednak wpływu na ocenę z przedmiotu. Na lekcjach powtórzeniowych, poprzedzających sprawdzian pisemny, uczeń nie może zgłosić faktu nie przygotowania się do lekcji.

 

  1. Aktywność

Uczeń może otrzymywać za udział w lekcjach plusy i minusy, gdy zgromadzi trzy plusy uzyskuje ocenę bardzo dobrą, a gdy uzyska trzy minusy – ocenę niedostateczną.

 

  1. Uczeń, który otrzymał na koniec semestru ocenę niedostateczną musi zaliczyć materiał w terminie uzgodnionym z nauczycielem. 

 

  1. Prace pisemne (sprawdziany, testy, kartkówki) nauczyciel zachowuje do końca roku szkolnego. Mogą one być udostępniane rodzicom na ich prośbę.

 

  1. Sposoby komunikowania informacji o postępach ucznia:

 

Nauczyciel przekazuje informacje rodzicom (opiekunom) o postępach ucznia w nauce, ewentualnych trudnościach i udziela wskazówek do dalszej pracy podczas:

- zebrań z rodzicami,

- spotkań indywidualnych.