Edukacja Dla Bezpieczeństwa

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA

 

 

Program nauczania: „Żyję i działam bezpiecznie”. Jarosław Słoma.

Nauczyciel: mgr Sławomir Gibas

Ogólne zasady oceniania uczniów

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
  2. Nauczyciel ma za zadanie:
    • informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
    • pomagać uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
    • motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
    • informować rodziców (opiekunów prawnych) o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
  3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
  4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel uzasadnia ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
  5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).
  6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.

 

Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

 

Ocenie podlegają: sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia praktyczne, odpowiedzi ustne, prace domowe, praca na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

  1. Sprawdziany mogą wymagać zapisania odpowiedzi na wydrukowanym arkuszu lub sprawdzać praktyczne umiejętności na komputerze, a ich celem jest weryfikacja wiadomości i umiejętności ucznia po realizacji działu podręcznika.
    • Sprawdzian planuje się na zakończenie działu.
    • Uczeń jest informowany o planowanym sprawdzianie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
    • Przed sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy.
    • Sprawdzian może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
    • Reguły uzasadniania oceny ze sprawdzianu, jej poprawy oraz sposób przechowywania sprawdzianów są zgodne z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem.
    • Sprawdzian pozwala zweryfikować wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznego do wykraczającego.
    • Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny są zgodne z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem.
    • Zadania ze sprawdzianu są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
  2. Kartkówki są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatnich jednostek lekcyjnych (maksymalnie trzech).
    • Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
    • Kartkówka powinna być tak skonstruowana, aby uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
    • Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania.
    • Zasady przechowywania kartkówek reguluje Wewnątrzszkolne Ocenianie.
  3. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
    • wartość merytoryczną,
    • stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia,
    • dokładność wykonania polecenia,
    • staranność i estetykę.
  4. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając ją, nauczyciel bierze pod uwagę:
      • zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
      • właściwe posługiwanie się pojęciami,
      • zawartość merytoryczną wypowiedzi,
      • sposób formułowania wypowiedzi.
  5. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane za pomocą oceny.
    • Ocenę pozytywną uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
    • Ocenę negatywną („np.”, „ndst”,) uczeń może uzyskać m.in. za nieprzygotowanie do lekcji (np. brak podręcznika, zeszytu, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji. Brak przygotowania do lekcji należy zgłosić na początku zajęć, wtedy uczeń otrzymuje „np”, w innym przypadku otrzymuje ocenę „ndst”.

Uczeń nie ponosi konsekwencji za brak przygotowania dwa razy w semestrze, każde kolejny brak przygotowania skutkuje oceną „ndst”.

  1. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
    • wartość merytoryczną pracy,
    • stopień zaangażowania w wykonanie pracy,
    • estetykę wykonania,
    • wkład pracy ucznia,
    • sposób prezentacji,
    • oryginalność i pomysłowość pracy.
  2. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych (szkolnych i międzyszkolnych), są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu.

Kryteria wystawiania ocen po I półroczu oraz na koniec roku szkolnego

 

  1. Klasyfikacje semestralna i roczna polegają na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.

 

  1. Zgodnie z zapisami wewnątrzszkolnego oceniania nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
    • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z informatyki,
    • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
    • warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
    • trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.

 

  1. Przy wystawianiu ocen śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie 2 (Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności) różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawiania oceny klasyfikacyjnej określa Wewnątrzszkolne Ocenianie.

 

Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen

 

  1. Sprawdziany są obowiązkowe. Oceny ze sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać raz w semestrze, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
  2. Ocen ze sprawdzianów wyższych niż ocena dopuszczająca nie można poprawić.
  3. Ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych i ćwiczeń praktycznych nie można poprawić.
  4. Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanej ocenie z ostatniej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
  5. Rodzice (opiekunowie prawni) mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę).
  6. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach (wynikające np. z nieobecności), biorąc udział w zajęciach wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem (także online).
  7. W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej, należy stosować przepisy Wewnątrzszkolnego Oceniania.
  8. Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy Wewnątrzszkolnego Oceniania i rozporządzenia MEN.

 

 Wymagania na poszczególne oceny:

  1. Ocena celująca:

- w zakresie umiejętności i aktywności, uczeń:

  • inicjuje dyskusję
  • przedstawia własne (racjonalne) koncepcje rozwiązań, działań, przedsięwzięć
  • systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, dzieli się tym z grupą
  • odnajduje analogie, wskazuje szanse i zagrożenia określonych rozwiązań
  • wyraża własny, krytyczny, twórczy stosunek do omawianych zagadnień
  • argumentuje w obronie własnych poglądów, posługując się wiedzą ponadprogramową
  • wykazuje zainteresowanie przedmiotem prezentując portfolio tematyczne, biorąc aktywny udział w zajęciach koła pierwszej pomocy

- w zakresie wiedzy, uczeń:

  • stosuje wiedzę i umiejętności w sytuacjach nietypowych
  • dysponuje wiedzą i umiejętnościami z poziomu ponadpodstawowego
  • osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych
  • posiada zaświadczenie o ukończeniu specjalistycznego szkolenia

 

 

  1. Ocena bardzo dobra:

- w zakresie umiejętności i aktywności, uczeń:

  • sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł informacji
  • samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy postawione przez nauczyciela
  • jest aktywny na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych (zajęcia koła pp, zawody, konkursy)
  • bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów
  • odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze
  • sprawnie wyszukuje w różnych źródłach informacje o sposobach alternatywnego działania
  • umie pokierować grupą rówieśników

- w zakresie wiedzy, uczeń:

  • zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie
  • sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa

 

  1. Ocena dobra:

- w zakresie umiejętności i aktywności, uczeń:

  • samodzielnie korzysta ze wskazanych źródeł informacji
  • poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo- skutkowych
  • samodzielnie wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu złożoności
  • podejmuje wybrane zadania dodatkowe
  • jest aktywny w czasie lekcji
  • poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt i wykorzystać niektóre środki ratownicze

- w zakresie wiedzy, uczeń:

  • opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym

 

  1. Ocena dostateczna:

- w zakresie umiejętności i aktywności, uczeń:

  • pod kierunkiem nauczyciela wykorzystuje podstawowe źródła informacji
  • samodzielnie wykonuje proste zadania w trakcie zajęć
  • przejawia przeciętną aktywność

- w zakresie wiedzy, uczeń:

  • opanował podstawowe elementy programu pozwalające na podejmowanie w otoczeniu działań ratowniczych i zabezpieczających
  1. Ocena dopuszczająca:

- w zakresie umiejętności i aktywności, uczeń:

  • przy pomocy nauczyciela wykonuje proste polecenia, wykorzystując podstawowe umiejętności

- w zakresie wiedzy, uczeń:

  • wykazuje braki w wiedzy i umiejętnościach, nie uniemożliwiają one jednak dalszej edukacji

 

  1. Ocena niedostateczna:

- w zakresie umiejętności i aktywności, uczeń:

  • nie potrafi wykonać prostych poleceń, wymagających zastosowania podstawowych umiejętności

- w zakresie wiedzy, uczeń:

  • wykazuje braki w wiedzy, które uniemożliwiają dalszy rozwój w ramach przedmiotu