Biologia

 

  1. Przedmiotowy system oceniania z biologii  jest zgodny z wewnątrzszkolnym ocenianiem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słotwinie. 
  2. II. Uczniowie w toku zajęć lekcyjnych mogą otrzymywać oceny cząstkowe za:

sprawdzian wiadomości  po zakończonym dziale; krótkie sprawdziany wiedzy – kartkówki;

odpowiedź ustną ); aktywność na lekcji (lub jej brak); przygotowanie do lekcji (przynoszenie zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń);  krótkie odpowiedzi w toku lekcji;  prezentowanie pracy grupy; wykonanie prac dodatkowych (zaproponowanych przez ucznia lub wskazanych przez nauczyciela), wynikających z zainteresowań  ucznia, wiążących  się z programem jak i wykraczające poza program np.: własne działania na rzecz środowiska potwierdzone przez dorosłych, przygotowanie materiału do nowej lekcji, zorganizowanie wystawy, konkursu itp.,

III. Zasady oceniania i klasyfikacji uczniów: 

  1. Prace klasowe (do 45 minut):

o Prace klasowe są obowiązkowe. W przypadku nieobecności ucznia na pracy klasowej powinien napisać ją w terminie dwutygodniowym od momentu powrotu do szkoły ( czas        i sposób do uzgodnienia z nauczycielem).

o Jeżeli uczeń nie napisze pracy klasowej w uzgodnionym terminie, nauczyciel wpisuje do

dziennika ocenę niedostateczną.

o Praca klasowa jest zapowiedziana tydzień wcześniej oraz omówiony i powtórzony jest jej zakres.

o Prace pisemne powinny być ocenione i oddane w ciągu 2 tygodni.

o Nieobecność ucznia na sprawdzianie wynikająca z celowego unikania lekcji (lekcja

nieusprawiedliwiona) równoznaczna jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

o Wszystkie prace są archiwizowane – rodzice mają prace do wglądu. Uczniowie podpisaną przez rodzica pracę ma obowiązek zwrócić nauczycielowi w ciągu tygodnia.

  1. Jeżeli uzyskana przez ucznia ocena z prac klasowych nie satysfakcjonuje go - istnieje

możliwość poprawy w terminie ustalonym przez nauczyciela.

Uwaga: Poprawa oceny niedostatecznej  musi odbywać się w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń może poprawiać pracę z danego zakresu sprawdzanych umiejętności  i  wiedzy tylko jeden raz w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

  1. Kartkówki (10 -20 minut):

o Kartkówki  nie muszą być zapowiadane i nie podlegają poprawie.

o Kartkówka obejmuje materiał z trzech ostatnich tematów.

o Nieobecność ucznia na lekcji nie zwalnia go z przygotowania się do lekcji

i możliwości pisania kartkówki.

  1. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje ucznia znajomość treści z trzech ostatnich tematów. 
  2. Aktywność.  Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie przykładów ćwiczeniowych, aktywną  pracę w grupach.

o Aktywność  na lekcji nagradzana jest oceną, „+” lub ustną pochwałą. O ilości przyznanych „+” decyduje nauczyciel, biorąc pod uwagę stopień trudności rozpatrywanego przez ucznia problemu oraz możliwości intelektualne ucznia.

o Uczeń, który w trakcie realizacji materiału na lekcji nie bierze czynnego udziału lub

uniemożliwia prowadzenie zajęć, czy też wykonuje czynności nie związane z biegiem zajęć może otrzymać „-” (traktowany w kategorii aktywności na lekcji).

o Za 3 zgromadzone znaki („+” lub „-„) uczeń otrzymuje ocenę.

  1. Przy ocenieniu zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń bierze się pod uwagę

systematyczność, poprawność i staranność prowadzenia notatek oraz wykonywania

rysunków.

  1. Nauczyciel ma prawo przerwać jakąkolwiek formę pisemną (kartkówka, sprawdzian,

praca klasowa) uczniowi (lub całej klasie), jeżeli stwierdzi na podstawie zachowania

ucznia (klasy) niesamodzielność pracy (przez niesamodzielną pracę należy rozumieć:

odwracanie się, rozmawianie, odpisywanie, przepisywanie itp.)  Stwierdzenie niesamodzielnej pracy lub zakłócanie przebiegu jest podstawą do wystawienia oceny niedostatecznej.

  1. W przypadku sprawdzianów pisemnych stosowane są konkretne kryteria punktowe:

100% punktów i punkty dodatkowe – ocena celująca

 100% – 90% – ocena bardzo dobra

 89% – 70% – ocena dobra

 69% – 50% – ocena dostateczna

 49% – 30% – ocena dopuszczająca

 29% – 0% – ocena niedostateczna

  1. 9. Dwa razy w półroczu (przy 2 godz./tyg.) i jeden raz  (przy 1 godz./tyg.)

uczeń może zgłosić(tylko na początku lekcji) nieprzygotowanie do lekcji bez podania

przyczyny. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każdy brak ocenę niedostateczną.

Uwaga: nie można zgłaszać nieprzygotowanie w przypadku zapowiedzianego wcześniej na dany dzień sprawdzania i oceniania określonej formy - tu: sprawdzianu, kartkówki, innych zleconych zadań

  1. Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole (powyżej 2 tygodni) uczeń będzie

oceniany po nadrobieniu braków w wiadomościach, zapisach lekcyjnych, ćwiczeniach

wykonywanych na lekcjach - co należy do jego obowiązku.

  1. Warunkiem uzyskania oceny celującej na koniec półrocza lub roku szkolnego jest

spełnienie co najmniej jednego z poniższych warunków:

o uczeń otrzymuje oceny bardzo dobre i celujące w ciągu półrocza

o uczeń osiąga sukcesy ( konkursy zewnętrzne). 

12.Skala ocen jest zgodna z wewnątrzszkolnym oceniania. 

  1. Ocenę półroczną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych zdobytych w czasie całego półrocza.
  2. Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i wyniki

z całego roku szkolnego.