Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Z przyjemnością oznajmiamy, że w naszym przedszkolu realizujemy realizujemy Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025 ( NPRCz 2.0) został  przyjęty uchwałą nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie  ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.  na lata 2021–2025”45 (z późn. zm.). 

Program realizuje Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa  narodowego (w zakresie Priorytetów 1, 2 i 4), we współpracy z Ministrem właściwym do  spraw oświaty i wychowania (wdrażanie Priorytetu 3).  Zgodnie z przyjętymi założeniami NPRCz 2.0. na lata 2021–2025 ma tworzyć warunki  dla realizacji działań proczytelniczych na poziomie społeczności lokalnych. Pośrednio  program powinien zmniejszać obawy dorosłych przed kształceniem ustawicznym.

Istotnym elementem Programu jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, które wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym. 

Grupą odbiorców docelowych NPRCz 2.0 są czytelnicy i użytkownicy wszystkich typów bibliotek publicznych z całego kraju, a także dzieci, młodzież i osoby dorosłe korzystające z bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz dzieci z placówek wychowania przedszkolnego

Celem głównym Programu - wyznaczonym na lata 2021-2025, jest Wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz rozwój bibliotek do 2025. 

Program został podzielony na Priorytety, w naszym przedszkolu realizujemy:  

Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.1. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego.

Kwota wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa to 2500 zł, wysokość finasowa wkładu własnego organu prowdzącego to 625 zł, całkowity koszt realizacji zadania to 3125 zł.

Podział środków:

a)zakup książek: 84% - 2625 zł

b) realizacja zadań promujących czytelnictwo: 16% - 500 zł

Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 jest  prowadzona na kilku poziomach i zakłada ścisłą współpracę ministra właściwego do  spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz ministra właściwego do spraw  oświaty i wychowania.