Wiedza o społeczeństwie / historia
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
Z HISTORII (klasy IV – VIII), WOS (kl. VIII)
KONTRAKT Z UCZNIAMI
- Ocenie podlegają wszystkie wymienione w PZO formy aktywności ucznia.
- Prace klasowe, poprzedzone powtórzeniem, są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; podany jest zakres sprawdzanych wiadomości i umiejętności.
- Krótkie sprawdziany/testy zapowiedziane są z dnia na dzień.
- Kartkówki nie muszą być zapowiedziane.
- Uczeń nieobecny na pracy klasowej jest zobowiązany napisać ją w terminie uzgodnionym z nauczycielem w okresie 2 tygodni po powrocie do szkoły.
- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek – również z lekcji, na których był nieobecny.
- Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (powyżej 1 tyg.) uczeń ma prawo być nieoceniany do 3 dni po powrocie do szkoły.
- Uczeń może w ciągu semestru dwa razy zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, bez żadnych konsekwencji (nie dotyczy to form wcześniej zapowiedzianych)
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem zakresu i terminu. Kryteria oceny nie ulegają zmianie.
Uczeń oceniany jest systematycznie przez cały semestr za wiadomości, umiejętności i wkład pracy.
- Zgodnie z WSO obowiązuje tradycyjna skala ocen od 1 do 6:
1 - niedostateczny, 2 - dopuszczający, 3 - dostateczny, 4 - dobry,5 - bardzo dobry, 6 – celujący.
- Wszystkie oceny są jawne.
- W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stawianie ocen z użyciem plusów i minusów.
- Oprócz ocen uczeń może otrzymać plus (+) lub minus (-) za aktywność, przygotowanie do lekcji. Za każde trzy plusy otrzymuje się ocenę bardzo dobrą, za każde trzy minusy otrzymuje się ocenę niedostateczną.
- Uczeń, który wyróżnia się swoją pracą podczas zajęć oraz wiedzą wykraczającą poza zakres wiadomości wymaganych na lekcji może otrzymać ocenę celującą za aktywność.
- Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia: sprawdzian/test/praca klasowa, krótkie odpowiedzi pisemne/kartkówki – zapowiedziane i niezapowiedziane, krótkie formy pisemne, projekt indywidualny/grupowy, aktywność pozalekcyjna, prace dodatkowe etc., odpowiedzi ustne, przygotowanie do zajęć - w tym wyposażenie w niezbędne i uzgodnione wcześniej pomoce
- Sprawdziany/testy/prace klasowe muszą być zapowiadane uczniom co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem (zapis w e-dzienniku). Uczniowie otrzymują oceniony sprawdzian pisemny (jest on możliwy do wglądu dla ucznia oraz rodzica/opiekuna). Prace przechowuje nauczyciel. Uczeń nieobecny pisze sprawdzian w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem, nie później jednak niż 2 tygodnie od powrotu do szkoły.
- Sukces ucznia w konkursie szkolnym (I miejsce), a także co najmniej wyróżnienie na etapie
miejskim/powiatowym i wyższym nagradzany jest oceną celującą.
- Uczeń otrzymuje ocenę cząstkową:
celującą (6), jeśli opanował wiedzę/umiejętności przewyższające poziom przewidziany dla danego zadania (prace pisemne 100% plus zadanie dodatkowe)
bardzo dobrą (5), jeśli opanował pełen zakres wiedzy/umiejętności przewidziany dla danego zadania (prace pisemne 90-100%)
dobrą (4), jeśli opanował zakres wiedzy/umiejętności przewidziany dla danego zadania w znacznym stopniu (prace pisemne 70-89%)
dostateczną (3), jeśli wykonał zadanie na poziomie nie przekraczającym minimum wymagań (prace pisemne 50-69%)
dopuszczającą (2), jeśli wykazał się znajomością treści niezbędnych do dalszego kształcenia (prace pisemne 30-49%)
niedostateczną (1), jeśli nie opanował wiadomości/umiejętności podstawowych, a stwierdzone braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy (prace pisemne 0-29%)
- Uczeń ma prawo 2 razy w semestrze być nieprzygotowany (nie dotyczy zapowiedzianego sprawdzianu). Zgłasza wówczas nieprzygotowanie na początku lekcji – znak minus w dzienniku.
- Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu/pracy klasowej lub inną, po uzgodnieniu z nauczycielem.
- Uczeń ma obowiązek samodzielnie prowadzić zeszyt. W przypadku nieobecności należy niezwłocznie uzupełnić brakujące notatki. Pierwszego dnia po co najmniej 3-dniowej usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma prawo być nieprzygotowany i nie otrzymuje minusa.
- Uczeń posiadający opinię/orzeczenie PPP jest oceniany zgodnie z zaleceniami w nich zawartymi.
- Na podstawie ocen cząstkowych uczeń otrzymuje ocenę na półrocze i końcoworoczną.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował treści zawartych w podstawie programowej, ma poważne braki w podstawowych wiadomościach,
- nie opanował umiejętności związanych z myśleniem historycznym i stosowaniem treści
historycznych i społecznych nawet w stopniu minimalnym
- nie rozumie prostych związków między faktami historycznymi,
- nie potrafi odtworzyć istotnych elementów materiału opracowywanego na lekcjach,
- nie potrafi zbudować prostej wypowiedzi na zadany temat,
- nie wykonuje zadań realizowanych przez zespół klasowy, jest bierny, nie przejawia zainteresowania treściami przedmiotu ani chęci przyswajania wiadomości i współpracy z nauczycielem.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści konieczne, ale jego wiedza jest fragmentaryczna, ma braki w podstawowych
wiadomościach i umiejętnościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je w dłuższym czasie nadrobić,
- przy pomocy nauczyciela wyjaśnia znaczenie podstawowych pojęć z zakresu historii,
- zna główne postacie historyczne,
- zna prosty podział źródeł historycznych,
- rozumie prosty tekst źródłowy,
- ma ogólną orientację w posługiwaniu się osią czasu, przyporządkowuje datę wiekowi,
- zna daty roczne przełomowych wydarzeń,
- odczytuje podstawowe dane kartograficzne, wskazuje na mapie wybrane państwa i regiony,
- umie nazwać poznane epoki oraz przedstawić ich ramy chronologiczne,
- okazuje szacunek symbolom państwowym,
- zachowuje się godnie w czasie obchodów świąt i uroczystości państwowych,
- posługuje się podręcznikiem,
- wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- ma trudności ze zbudowaniem poprawnej wypowiedzi,
-zachowuje na lekcji bierną postawę, ale wykazuje chęć współpracy i odpowiednio motywowany jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste polecenia.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na ocenę dopuszczającą,
- opanował minimum wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej,
- z niewielkimi trudnościami posługuje się terminologią poznaną na lekcjach,
- dostrzega podstawowe związki przyczynowo-skutkowe między faktami historycznymi,
- wyciąga proste wnioski z otrzymanych informacji,
- dostrzega rolę głównych postaci historycznych w ważnych wydarzeniach,
- rozróżnia podstawowe typy źródeł informacji historycznej,
- pod kierunkiem nauczyciela gromadzi, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł,
- podejmuje próby analizy i interpretacji tekstu źródłowego,
- z niewielką pomocą nauczyciela umiejscawia wydarzenia w czasie,
- szereguje poznane wydarzenia w czasie,
- z niewielką pomocą nauczyciela umiejscawia wydarzenia w przestrzeni (mapa),
- podaje podstawowe cechy odróżniające epoki: starożytną, średniowieczną i nowożytną,
-wskazuje główne elementy tradycji starożytnej w życiu współczesnym,
- samodzielnie pracuje z podręcznikiem,
- wykonuje proste zadania pisemne, poprawia popełnione błędy merytoryczne,
- formułuje krótkie i proste wypowiedzi na zadany temat,
- formułuje ogólne opinie,
- wykazuje niewielką aktywność na lekcjach, ale współpracuje z grupą podczas realizacji zadań,
- posługuje się mediami elektronicznymi.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą i dostateczną,
- opanował w niepełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
- prawidłowo posługuje się terminologią historyczną,
- porównuje wydarzenia z przeszłości, dostrzega złożoność związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami,
- samodzielnie wyciąga ogólne wnioski,
- charakteryzuje dokonania ważnych postaci historycznych,
- samodzielnie gromadzi, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł,
- analizuje i interpretuje teksty źródłowe z niewielką pomocą nauczyciela,
- wykonuje wszystkie rodzaje ćwiczeń związane z orientacją w czasie,
- dobrze posługuje się mapą historyczną i planem, poprawnie odczytuje zawarte w nich informacje,
- umie krótko scharakteryzować poznane epoki,
- wskazuje elementy tradycji wszystkich epok w życiu współczesnym,
- zna różne systemy organizacji społeczeństw i państw,
- rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł, inspirowany przez nauczyciela potrafi rozwiązać trudniejsze zadania,
- swobodnie wypowiada się na wybrane tematy,
- formułuje i uzasadnia własne poglądy i opinie,
- aktywnie uczestniczy w lekcjach,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną i dobrą,
- opanował w niemal pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
- swobodnie wypowiada się na temat przyczyn, przebiegu i skutków wydarzeń oraz zjawisk
historycznych i społecznych,
- samodzielnie wyciąga złożone wnioski,
- ocenia dokonania postaci historycznych,
- integruje wiedzę z różnych przedmiotów i źródeł różnego typu, wyraża ją w wypowiedziach ustnych i pisemnych, posługuje się poprawnym językiem,
- samodzielnie analizuje i interpretuje teksty źródłowe,
- dostrzega ciągłość i zmienność w różnych formach życia politycznego i społecznego (państwo, przemiany w strukturze społecznej, gospodarce itp.),
- samodzielnie rozwiązuje wszystkie problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu historii,
- aktywnie działa w zespole, wspiera innych, wpływa na efektywność pracy pozostałych członków grupy,
- uczestniczy w realizacji zadań dodatkowych,
- odnosi pewne sukcesy w konkursach przedmiotowych.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną, dobrą i bardzo dobrą,
- opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej, poszerza swoją wiedzę o wiadomości wykraczające poza podstawę programową, prezentuje dodatkową wiedzę w toku zajęć lekcyjnych,
- selekcjonuje i hierarchizuje zdobyte wiadomości,
- formułuje przemyślane i oryginalne wnioski,
- samodzielnie wykonuje zadania o wysokim stopniu trudności, nie popełniając żadnych błędów merytorycznych,
- wnosi twórczy wkład do pracy lekcyjnej, proponuje oryginalne rozwiązania,
- wykorzystuje wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych, potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy,
- rozwija zainteresowania historyczne, wykazuje inicjatywę i pomysłowość,
- ma krytyczne podejście do zagadnień poruszanych na lekcji,
- potrafi dyskutować, używa odpowiedniej argumentacji,
- współpracuje z nauczycielem w przygotowaniu niektórych zajęć,
- planuje i organizuje swoją pracę oraz pracę grupy zadaniowej,
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych posługuje się nienaganną polszczyzną,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Kryteria wymagań ogólnych na poszczególne oceny z wiedzy o społeczeństwie
w klasie VIII
Ocena niedostateczna
- ocenę tę uzyskuje uczeń, który nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Ocena dopuszczająca. Uczeń zna:
- reguły postępowania w grupach,
- reguły prawa i praworządności,
- etapy rozwoju psychofizycznego człowieka.
- pojęcie społeczeństwa, narodu i państwa,
- istotę samorządności,
- istotę wymagań stawianych przed człowiekiem,
- swoje związki z narodem i ojczyzną.
Uczeń potrafi :
- rozróżnić postępowania zgodne i niezgodne z obowiązującymi zasadami,
- określić swoje miejsce w społeczeństwie,
-określić swoje prawa i obowiązki.
Ocena dostateczna: wymagania na ocenę dopuszczającą i dodatkowo. Uczeń zna:
- zasady demokracji,
- pojęcia dotyczące symboliki narodowej.
- zasady funkcjonowania demokracji,
- pojęcia obywatelstwa, patriotyzmu,
- mechanizmy funkcjonowania samorządu lokalnego.
Uczeń umie:
- rozpoznać sytuacje zagrażające bezpieczeństwu,
- podmiotowo traktować innych,
- określić przejawy poczucia obywatelstwa: patriotyzm w życiu codziennym,
-wskazać na funkcjonowanie procedur demokratycznych w otaczającym go świecie.
Ocena dobra – wymagania na ocenę dostateczną i dodatkowo: Uczeń zna:
- zmiany emocjonalne zachodzące na różnych etapach życia człowieka,
- procedury obowiązujące w samorządzie terytorialnym i szkolnym,
- czynniki narodo- i państwotwórcze, zasady komunikowania się i asertywności,
- funkcje rodziny.
- mechanizmy funkcjonowania społeczeństwa,
-rozumie konieczność istnienia państwa,
- podstawowe problemy swojego regionu i swojej szkoły,
- potrzebę aktywności społecznej i odpowiedzialności za wspólne dobro.
Uczeń umie:
- określić swoją tożsamość,
- wpływać na zachowanie grupy rówieśniczej,
- regulować swoje kontakty i relacje z otoczeniem,
- bronić własnych praw oraz praw innych ludzi
- ustalić hierarchię własnych potrzeb,
- określić relacje państwo – obywatel,
- prezentować postawę tolerancji,
- formułować oczekiwania wobec rodziny.
Ocena bardzo dobra– wymagania na ocenę dobrą i dodatkowo: Uczeń zna:
- normy moralne obowiązujące w życiu publicznym,
- strukturę samorząd terytorialnego,
- swoje miejsce w procedurach demokratycznych,
- swoje prawa i obowiązki.
Uczeń rozumie:
- znaczenie tolerancji oraz prawa do prezentowania własnych poglądów,
- przemiany zachodzące w społeczeństwie polskim,
- istotę społeczeństwa obywatelskiego.
Uczeń
- aktywnie uczestniczy w pracach samorządu,
- kontroluje własne postępowanie, podejmuje decyzje, wygłasza poglądy, interpretuje różne źródła informacji,
- rozwiązuj problemy, kreuje działalność samorządu,
- ocenia dorobek własnego narodu i kontakty z innymi państwami,
- ocenia otaczającą go rzeczywistość.
Ocena celująca – wymagania na ocenę bardzo dobrą: dodatkowo uczeń zna:
- problemy kraju i świata,
- procedury dochodzenia swoich praw,
- potrzebę reagowania na zło,
- krytycyzm wobec otaczającej rzeczywistości,
- potrzebę wyrażania własnych emocji, oczekiwań i potrzeb,
- samodzielnego dokonywania wyborów i podejmowania decyzji.
Uczeń potrafi:
- określić swoją tożsamość kulturową,
- samodzielne realizować projekty i przedsięwzięcia,
- odważnie głosić swoje poglądy,
- zdecydowanie reagować na zło,
- rozwiązywać konflikty i szukać ich źródeł