Program Wolontariusze HOPE-dla ludzi i planety

 

Warsztaty ekologiczne w klasach I-III

W ramach projektu ekologicznego ,, EkoPlaneta dla czystej Wody i Ziemi’’ w naszej placówce zrealizowano szereg działań edukacyjnych i praktycznych mających na celu
rozwijanie świadomości ekologicznej uczniów, promowanie troski o środowisko naturalne oraz budowanie postaw proekologicznych. W działaniach wzięli udział uczniowie klas I–III oraz zaproszeni goście.

1. Warsztaty ekologiczne „Las w słoiku”
W dniu 24 września odbyły się warsztaty ekologiczne pt. „Las w słoiku”. Podczas zajęć nasz absolwent Bartłomiej Kubaczka , przedstawił dzieciom prezentację ekologiczną oraz opowiedział jakie warunki muszą być spełnione, by rośliny mogły funkcjonować w
środowisku. Po części teoretycznej każdy z uczestników samodzielnie wykonał swój „las w słoiku” – kompozycję roślin i naturalnych elementów, zamkniętą w szklanym naczyniu. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, rozwijały kreatywność i uczyły szacunku do przyrody.

2. Konkurs plastyczny „Zaczarowany świat pszczół i wody – zrównoważony świat”
W ramach projektu ogłoszono szkolny konkurs plastyczny pod hasłem „Zaczarowany świat pszczół i wody – zrównoważony świat”. Celem konkursu było zwrócenie uwagi na
znaczenie pszczół w ekosystemie, rolę wody w przyrodzie oraz potrzebę dbania o równowagę w środowisku naturalnym.
Konkurs skierowany był do uczniów klas I–VIII. Prace oceniano w dwóch kategoriach wiekowych: klasy I–III oraz IV–VIII wykonanych różnorodnymi technikami plastycznymi.
Najlepsze prace zostały nagrodzone i zaprezentowane na szkolnej wystawie. Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem, a uczniowie wykazali się dużą pomysłowością i
zaangażowaniem.

3. Spotkanie z pszczelarzem i sadzenie roślin miododajnych.
Jednym z ważnych elementów projektu było spotkanie edukacyjne z pszczelarzem Panem Mariuszem Sochą, które odbyło się 29 września.
Pszczelarz opowiedział uczniom o życiu pszczół, roli zapylaczy w ekosystemie oraz procesie produkcji miodu. Uczniowie mogli obejrzeć sprzęt pszczelarski, ramki z woskiem oraz dowiedzieć się, jak wygląda codzienna praca w pasiece.

Po zakończonych zajęciach uczniowie klasy IV pomogli młodszym kolegom sadzić rośliny
miododajne w naszym szkolnym ogrodzie.

Podsumowanie
Realizacja projektu ekologicznego w naszej szkole przyczyniła się do:
● zwiększenia świadomości uczniów na temat ochrony środowiska,
● zrozumienia roli pszczół i wody w zachowaniu równowagi ekologicznej,
● rozwijania kreatywności i aktywności uczniów poprzez działania praktyczne,
● integracji społeczności szkolnej wokół wspólnych działań proekologicznych.


Dzięki zaangażowaniu uczniów, nauczycieli i zaproszonych gości projekt zakończył się sukcesem i z pewnością będzie inspiracją do dalszych działań na rzecz ochrony przyrody. Wszystkie działania były możliwe dzięki funduszom pozyskanym z Programu Wolontariusze HOPE-dla ludzi i planety.

Sabina Pawlus
Gabriela Kozioł