Plan pracy świetlicy
Plan pracy świetlicy szkolnej na rok 2023/2024
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Słotwinie
Prowadzący zajęcia:
- mgr Barbara Jakubiec
- mgr Sławomir Gibas
- mgr Sylwia Mrowiec
- mgr Dominika Więzik
- mgr Bogumiła Brózda
Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.
- Organizacja pracy świetlicy.
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
- Integracja zespołu.
- Poznanie praw i obowiązków uczestnika świetlicy szkolnej.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
- Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
- Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
- Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi. - Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Rozwój intelektualny.
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
- Pomoc w odrabianiu lekcji.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
- Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
- Rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
- plastycznych poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
- czytelniczo-medialnych udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych. - hobbystycznych; - sportowych.
- Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
- Udział w obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
- Poznanie tradycji szkoły i jej patrona.
- Organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez.
- Edukacja ekologiczna.
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
- Udział w akcjach: np. Sprzątanie świata, Dzień Ziemi i innych tego typu.
- Edukacja prozdrowotna.
- Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie.
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
- Edukacja czytelnicza i medialna.
- Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
- Współpraca z biblioteką szkolną.
TEMAT TYGODNIA |
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN |
|
1 |
Witaj szkoło, żegnajcie wakacje. |
- poznawanie się grupy -kształtowanie zdolności manualnych - poznanie zasad bezpiecznej zabawy na podwórku i w świetlicy |
Ustalenie norm i zasad obowiązujących w świetlicy – zawarcie kontraktu grupowego. „Jak spędziliśmy wakacje” – swobodne wypowiedzi dzieci, zapoznanie z mapą Polski i odszukiwanie wakacyjnych miejscowości. Praca plastyczna „Pocztówka z wakacji”. Zapoznanie dzieci z nowym otoczeniem Przeprowadzenie zajęć „Poznajmy się lepiej”. |
Wrzesień T1 |
2. |
Bezpieczna droga do szkoły. |
- poznanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię - integracja grupy |
Wspólne ustalenie zasad obowiązujących w świetlicy Dekorowanie świetlicy. Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze ze szkoły i do szkoły. Gry edukacyjne związane z tematyką bezpieczeństwa. Opiekujemy się nowymi uczniami w naszej szkole - zabawy integracyjne. Czytanie czasopism dziecięcych. |
Wrzesień T2 |
3. |
Jesień jako pora roku |
- kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie - zapoznanie dzieci z nowymi technikami plastycznymi |
Pogadanka „cztery pory roku”. Przeprowadzenie zabaw na podwórku szkolnym. Utrwalenie zasad bezpieczn |
Wrzesień T3 |
|
|
- rozwijanie zdolności manualnych |
ej zabawy w budynku szkoły i poza nią. Wykonanie jesiennej dekoracji. Zbieranie i rozpoznawanie liści i darów jesieni. Zabawy różnymi zmysłami, pomagającymi rozpoznać jesień. |
|
4. |
Bon ton o dobrym wychowaniu |
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach - rozwijanie sprawności fizycznej |
Rozmowa kierowana na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach. Wyjaśnienie pojęcia kultury osobistej i potrzeby jej przestrzegania. Wykonanie mini poradnika „Złote zasady kulturalnego człowieka”. Wykonanie pracy plastycznej na temat „Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe”. |
Wrzesień T4 |
5. |
Dary jesieni – ogrodu, lasu, sadu. |
- rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu - zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie - ukazywanie możliwości wykorzystania materiału przyrodniczego do różnych prac plastyczno-technicznych |
Czytanie wiersza „Pani jesień” Zorganizowanie jesiennego spaceru- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. Zbieranie materiału przyrodniczego: kasztanów, liści itp. Wykonanie ludzików i zwierzątek z zebranego materiału. Inscenizacja wiersza „Na straganie” Jana Brzechwy wykonanie kukiełek. Sposoby na jesienną nudę - mapa myśli. |
Wrzesień T5/ Październik T1 |
6. |
Mój wymarzony nauczyciel |
- kształtowanie nawyków grzecznościowych - wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły -rozwijanie zdolności literackich |
Rozmowy z dziećmi na temat: pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły, wzajemnych relacji między ludźmi. Wdrażanie do okazywania życzliwości i szacunku wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły. Konkurs plastyczny „Portret nauczyciela”. Omówienie wiersza J. Tuwima pt. „Wszyscy dla wszystkich”. Zabawy i gry ruchowe. Rymowanki dla nauczycieli. |
Październik T2 |
7 |
Dzień pupila- wizyta zwierząt w szkole |
Kształtowanie umiejętności opieki nad zwierzęciem. Wdrażanie do poczucia |
Zorganizowanie wystawy zwierząt domowych w szkole. Opisujemy zwierzęta, |
Październik T3 |
|
|
odpowiedzialności za swojego pupila. |
które hodujemy w domu, dzielimy się spostrzeżeniami dotyczącymi ich zwyczajów, sposobu pielągnacji i karmienia. Wykonanie plakatu promującego akcję zbiórki karmy dla zwierząt. „Mój ukochany pupil” – wyklejanie, lepienie z plasteliny. „Kalambury” - zwierzęta domowe (odgadywanie nazw zwierząt na podstawie rysunku lub ruchu). |
|
8. |
Moja miejscowość |
- poznanie najbliższej okolicy (ciekawe miejsca w naszym regionie) - rozwijanie uczuć patriotycznych |
Praca plastyczna „Beskidy –moja mała Ojczyzna” Czytanie legend i podań z regionu Beskidów, Wykonanie albumu „Beskidy” Zabawy ruchowe na boisku szkolnym |
Październik T4 |
9. |
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli. |
- budzenie szacunku dla tych , którzy odeszli z naszego otoczenia - przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach wiecznego spoczynku - zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami Święta Zmarłych. |
Pogadanka, na temat tego jak należy się zachowywać w miejscach pamięci, na cmentarzach. Wykonanie lampionów. Czytanie wiersza Hanny Łochockiej „Zaduszkowe płomyki” - wykonanie ilustracji do wiersza. Zabawy na świeżym powietrzu. |
Październik T5 |
10 |
Święto Niepodległości – Święto Szkoły |
- poznanie sylwetek bohaterów, którzy walczyli wyzwolenie naszego kraju - uświadomienie znaczenia wolności i suwerenności narodowej - poznanie symboli narodowych godło , flaga, hymn. - Patron szkoły – Orzeł Biały |
Praca plastyczna „100 lecie odzyskania Niepodległości”. Zapoznanie dzieci z historią odzyskania niepodległości przez Polskę. Uświadomienie ważności tego święta i konieczności jego obchodów. Słuchanie pieśni patriotycznych. Gry i zabawy integrujące grupę. |
Listopad T1 |
11 |
Stop agresji i przemocy w szkole |
Poznanie terminów przemoc i agresja. Uświadomienie skutków pozytywnych zachowań, budowanie pozytywnych relacji. |
Rozmowy i pogadanki na temat agresji i przemocy, burza mózgów – pozytywne zachowania Nasze emocje – malowanie farbami. Zabawa „Zgadnij co widzę”, „Iskierka”, scenki sytuacyjne Słuchanie muzyki |
Listopad T2 |
|
|
|
relaksacyjnej, bajek z morałem |
|
12 |
Przyroda wokół nas- zwierzęta i rośliny chronione. |
- zapoznanie z fauną i florą Beskidów |
Rozmowy z dziećmi o zwierzętach i roślinach będących pod ochroną,. Oglądanie albumów, czytanie ciekawostek na temat życia i zwyczajów zwierząt chronionych. -przygotowanie prac do Międzynarodowego Konkursu Plastycznego „Mieszkam w Beskidach |
Listopad T3 |
13 |
Andrzejkowe wróżby |
- poznanie zwyczajów andrzejkowych - wdrażanie do wspólnej ,wesołej zabawy; - kształcenie właściwego stosunku do wróżb; -przygotowania do kiermaszu bożonarodzeniowego |
Rozmowa na temat tradycji, obrzędów i zwyczajów andrzejkowych. Wykonanie elementów dekoracji i potrzebnych materiałów na wieczór andrzejkowy. Zorganizowanie wróżb andrzejkowych. Wykonywanie kartek i ozdób bożonarodzeniowych. |
Listopad T4 |
14 |
Grudniowe tradycje i Mikołajki |
- kultywowanie tradycji mikołajkowej; - uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi; - zwracanie uwagi na ubiór stosowny do pory roku; |
Zapoznanie z legendą na temat św. Biskupa Mikołaja. Wykonanie portretu św. Mikołaja. Akcja „I Ty możesz zostać świętym Mikołajem” – dlaczego warto być bezinteresownym? |
Grudzień T1 |
15 |
Oczekujemy świąt Bożego Narodzenia |
-zapoznawanie z tradycjami i zwyczajami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia - rozwijanie sprawności manualnej –przygotowanie kiermaszu |
Wykonywanie ozdób choinkowych i dekorowanie świetlicy. Czytanie tekstów na temat świątecznych zwyczajów i obrzędów w Beskidach i w innych regionach Polski. Wiersze i opowiadania o tematyce świątecznej. |
Grudzień T2 |
16 |
Miłość i tolerancja w świetle Świąt Bożego Narodzenia |
- uwrażliwianie dzieci na właściwe przeżywanie Świat Bożego Narodzenia; - umacnianie więzi między dziećmi |
Śpiewanie kolęd. Składanie życzeń świątecznych. Uwrażliwienie dzieci na wartości: miłość, tolerancja, w kontekście zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych – czytanie i omawianie tekstów literackich. Ukazanie prawdziwego sensu i znaczenia obchodów świąt. |
Grudzień T3 |
|
Święta Bożego Narodzenia |
|
|
|
|
||
17 |
Jesteśmy lepsi w Nowym Roku |
- zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z Nowym Rokiem; - utrwalenie nazw dni tygodnia, miesięcy i pór roku; |
Czytanie baśni „O dwunastu miesiącach” oraz „O Młynarzu Sylwestrze”. Wykonanie ilustracji do baśni. Wyszukiwanie przysłów o Nowym Roku w różnych źródłach. Co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku – rozmowa o postanowieniach noworocznych. |
Styczeń T1 |
18 |
Maski, czapki , kotyliony – to karnawał. |
- wyrabianie wrażliwości estetycznej – poznanie zwyczajów i tradycji związanych z zapustami |
Wykonanie masek karnawałowych. Zabawy towarzyskie. Dekoracje na zabawę karnawałową. Zabawa karnawałowa. |
Styczeń T2 |
19 |
Moja rodzina. Dzień Babci i Dziadka |
-kształtowanie postaw miłości, przywiązania i szacunku do osób starszych; |
Czytanie wierszy o dziadku i babci. Wykonanie laurki. Rysowanie portretu babci lub dziadka. |
Styczeń T3 |
20 |
Bezpieczne ferie |
- kształtowanie sprawności fizycznej i hartu - sporty zimowe i ich znaczenie dla zdrowia - zapewnienie warunków bezpieczeństwa i zdyscyplinowania podczas zabaw |
Pogadanka na temat sportów zimowych. Zabawy na śniegu. Spacer zimowy. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych. Praca plastyczna „Mój ulubiony sport zimowy”. |
Styczeń T4 |
|
FERIE ZIMOWE |
Luty T1 Luty T2 |
||
21 |
Pomagamy zwierzętom |
- rozwijanie postaw proekologicznych |
Obserwacja i dokarmianie ptaków. Praca plastyczna „Dbamy o zwierzęta zimą”. Słuchanie tekstu H. Łochockiej „O wróbelku Elemelku pustym brzuszku i rondelku”- rozmowa kierowana z dziećmi na podstawie opowiadania. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. |
Luty T3 |
22 |
Zima wcale nie jest zła! |
- charakterystyka zmian w przyrodzie następujących zimą; - zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu; |
Charakterystyka zimy, pogadanka na temat skąd się bierze śnieg, jak wygląda krajobraz zimowy. Zachęcanie do przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu i |
Luty T4 |
|
|
- kształtowanie poczucia estetyki i piękna |
lodzie; Pejzaż zimowy – praca plastyczna |
|
23 |
Moje hobby Dzień kolekcjonera |
- kształtowanie umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego; - rozwijanie indywidualnych zainteresowań |
Moje hobby – swobodne wypowiedzi dzieci. Oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć, kolekcji, klaserów, albumów. Dyskusja „Dlaczego warto aktywnie spędzać czas wolny?” Gry i zabawy ruchowe. |
Marzec T1 |
24 |
Pierwsze zwiastuny wiosny |
- rozwijanie spostrzegawczości; - rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody; - dbałość o czystość otaczającego nas środowiska; - kształtowanie postaw prozdrowotnych; |
Słuchanie wierszy o przedwiośniu. Wykonanie pracy plastycznej Bazie w wazonie- zastosowanie różnych technik plastycznych. Wysianie nasion do mini szklarni- obserwacja wzrostu siewek. Konkurs plastyczny "Zdrowe zęby mam bo o nie dbam". |
Marzec T2 |
25 |
Żegnaj zimo, witaj wiosno! |
- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną - rozwijanie spostrzegawczości; - kształtowanie postaw prozdrowotnych; |
Ukazanie zwyczaju topienia marzanny; czytanie wierszy o tematyce wiosennej; Spacer przyrodniczy, obserwacja zmian w przyrodzie; Praca plastyczna „Wiosenne kwiaty” Zajęcia warsztatowe pod tytułem "Sprawny język". Pogadanka o usprawnieniu aparatu artykulacyjnego - przykładowe ćwiczenia. |
Marzec T3 |
26 |
Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych |
- zwrócenie uwagi na rangę tradycji narodowych polskich i innych kultur; -zapoznanie z tradycjami i obrzędami staropolskimi; |
Malowanie pisanek i zajączków. Wykonanie kwiatów wiosennych i palm z kolorowej bibuły. Przeprowadzenie konkursu na pisankę wielkanocną. Dekorowanie sali, wykonanie gazetki tematycznej Zorganizowanie kiermaszu wielkanocnego Warsztaty "Savoir vivre przy stole" - zajęcia w grupach dotyczące nakrycia do stołu oraz kultury spożywania posiłków przy pomocy noża i widelca. |
Marzec T4 |
27 |
Kto o pisankach pamięta ten będzie miał wesołe święta |
- dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem świąt; - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw; - rozwijanie sprawności fizycznej; |
Praca plastyczna „ Śmigus- dyngus w moim domu” Wykonywanie zwierzątek techniką orgiami. Zabawy ruchowe. |
Marzec T5 |
|
ŚWIĘTA WIELKANOCNE |
Kwiecień T1 |
||
28 |
W zdrowym ciele zdrowy duch |
- zwrócenie uwagi na konieczność dbania o jamę ustną |
Pogadanka na temat właściwego sposobu mycia zębów. Stworzenie piramidy zdrowia ( ze szczególnym zwróceniem uwagi na pokarmy i przekąski zdrowe dla zębów). |
Kwiecień T2 |
29 |
Książka moim przyjacielem. |
- rozwijanie wyobraźni - wyrabianie nawyku szanowania i oddawania książek - zachęcenie do ciągłego korzystania z biblioteki |
Wykonanie zakładki do książki. Konkurs plastyczny „Moja ulubiona książka”. Zabawy rozwijające wyobraźnię. Praca plastyczna „Ulubiona postać z bajki”. |
Kwiecień T3 |
30 |
Dzień ziemi |
-kształcenie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew po kształcie liści. - wdrażanie dzieci do dbania o naszą planetę; |
Rozwiązywanie zagadek związanych z planetą Ziemią. Zabawy w zapamiętywanie ćwiczymy spostrzegawczość. Projekt plakatu „Ziemia planeta moich marzeń”. |
Kwiecień T4 |
31 |
Konstytucja 3 Maja |
Wspomaganie rozwoju postaw obywatelskich |
Zapoznanie uczniów z historią Sejmu Czteroletniego i uchwaleniem Konstytucji Wyszukiwanie informacji na ten temat- dyskusja |
Kwiecień T5 |
31 |
Mój kolega, mój przyjaciel. Przyjaźń jest ważna! |
Podkreślanie znaczenia przyjaźni. Zachęcanie do koleżeństwa i wzajemnej pomocy. |
Układanie kodeksu przyjaźni. Samopomoc uczniowska- podaj dłoń młodszemu. Zabawy orientacyjno- porządkowe. Nadejście wiosny- rozmowa z dziećmi. Krzyżówka wiosenna. Zabawy na boisku szkolnym. Mega wiosenny krajobraz- praca zbiorowa. |
Maj T1 |
32 |
Świat zwierząt |
- Zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych sfer klimatycznych. - Wzbogacanie wiedzy na temat życia |
Krzyżówki tematycznie związane ze zwierzętami. Odgadywanie nazw zwierząt po odgłosach, jakie wydają. |
Maj T2 |
|
|
zwierząt na wsi, w dżungli oraz w zoo. - Wdrażanie do przestrzegania zasad właściwego obchodzenia się ze zwierzętami. |
Oglądanie albumów ze zwierzętami. Praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko” |
|
33 |
Kocham Cię Mamusiu z serduszka całego. |
- kształtowanie postawy szacunku do rodziców - rozwijanie umiejętności pracy w grupie - rozwijanie zaradności i samodzielności |
Pogadanka „Zawody naszych mam” Praca plastyczna „Portret mamy” Czytanie wierszy o mamie Zagadki ruchowe- zajęcia, które najczęściej wykonują nasze mamy. Gry i zabawy ruchowe na boisku |
Maj T3 |
34 |
Międzynarodowy dzień dziecka |
- wyrabianie dyscypliny i współdziałania w grupie -budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach rozwijanie zdolności plastycznych |
Dzieci z różnych stron świata wykonanie plakatu przez wszystkich uczestników świetlicy (praca zbiorowa). Wykonanie gazetki świetlicowej. Zapoznanie z Konwencją praw dziecka Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich marzeń. |
Maj T4 |
35 |
My i nasza szkoła. |
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro - wyrabianie pozytywnej postawy wobec szkoły |
Rozmowa kierowana - „ Dobre strony mojej szkoły to..” Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Praca plastyczna „Szkoła moich marzeń” |
Czerwiec T1 |
36 |
Ćwicz razem ze mną |
- wspomaganie rozwoju ogólnej sprawności fizycznej |
Gry i zabawy ruchowe na boisku szkolnym, Rozgrywki sportowe. Poszukiwanie informacji o największych polskich sportowcach. Wykonanie gazetki tematycznej |
Czerwiec T2 |
37 |
Czas na wakacje. |
- kształtowanie postawy koleżeńskości i wzajemnej pomocy podczas zabaw - zwrócenie uwagi na bezpieczne spędzanie czasu wolnego - wdrażanie do kulturalnego wykorzystania czasu wolnego |
Rozmowa „Nasze plany wakacyjne”. Praca plastyczna „Kolory lata”. Porządkowanie świetlicy (pakowanie zabawek zdejmowanie dekoracji) |
Czerwiec T3 |