logopeda
Logopeda
mgr Sabina Pawlus
poniedziałek: 13.30-14.30
wtorek: 13.30-14.30
czwartek: 12.35-15.35
ZADANIA LOGOPEDY:
DZIAŁALNOŚĆ DIAGNOSTYCZNA
- Przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych w oddziałach przedszkolnych oraz klasach pierwszych w celu wstępnego ocenienia mowy uczniów.
- Zakwalifikowanie uczniów z trudnościami artykulacyjnymi na terapię logopedyczną.
- Przeprowadzenie dokładnej diagnozy logopedycznej uczniów zakwalifikowanych.
- Przeprowadzenie ponownych badań logopedycznych uczniów wcześniej objętych terapią.
- Kontynuacja terapii u uczniów z dysfunkcjami mowy.
PROFILAKTYKA
- Zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy.
- Stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych.
- Doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.
- Stymulacja rozwoju językowego z uwzględnieniem następujących aspektów mowy: wymowa, słownictwo i strona gramatyczna.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
- Ustalenie odpowiedniego rodzaju terapii w celu osiągnięcia zamierzonych efektów terapii.
- Indywidualna lub grupowa praca z uczniem w zależności od rodzaju zaburzenia mowy.
- Prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową wymowę – ćwiczenia oddechowe, usprawniające funkcjonowanie narządów artykulacyjnych, ćwiczenia artykulacyjne oraz emisyjno-fonacyjne.
- Prowadzenie ćwiczeń z zakresu rozwoju percepcji słuchowej, wzrokowej i ruchowej.
- Prowadzenie ćwiczeń mających na celu rozwój i doskonalenie słuchu fonematycznego oraz fonemowego.
- Prowadzenie ćwiczeń właściwych z zakresu likwidowania wszelkiego rodzaju zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej – wywoływanie prawidłowej wymowy, utrwalanie poprawnej artykulacji, różnicowanie artykulacji głosek opozycyjnych.
- Kierowanie uczniów na konsultacje specjalistyczne wg potrzeb (laryngologiczne, ortodontyczne, neurologiczne, foniatryczne, fizjoterapeutyczne).
- Zaangażowanie rodziców do pracy z dzieckiem i zachęta do realizacji w domu zadanego materiału ćwiczeniowego (zeszyty logopedyczne).
PODNOSZENIE JAKOŚCI OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ
- Współpraca ze specjalistami, wychowawcami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym.
- Współpraca z Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz Polskim Związkiem Logopedów.
- Wykorzystanie w pracy specjalistycznego sprzętu logopedycznego.
- Tworzenie pomocy logopedycznych.
- Udział w konferencjach logopedycznych i doskonalenie umiejętności z zakresu logopedii.