WSPARCIE PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNE

WSPARCIE

Szanowni Państwo,

W związku z przedłużającą się przerwą w uczęszczaniu do szkoły przypominam, że w ramach wsparcia pedagogicznego, pozostaję do Państwa dyspozycji za pośrednictwem e-dziennika, a także w razie potrzeby za pośrednictwem innych środków komunikacji online.

Poniżej ćwiczenia usprawniające kompetencje emocjonalno-społeczne – zachęcam do wspólnej pracy
z dziećmi i młodzieżą.

Pozdrawiam i życzę zdrowia,

Anna Sapeta

Ćwiczenie nr 1
„Tarcza siły”
Cele:
• wzmacnianie swoich mocnych stron;
• szukanie w sobie siły;
• wzmacnianie poczucia własnej wartości;
Przebieg ćwiczenia:
Przeczytaj uważnie opis zadania, a następnie wykonaj je zgodnie z tym co przeczytałeś.
Do wykonania ćwiczenia przygotuj białe kartki, kolorowy papier, flamastry, kredki, elementy do ozdabiania, klej, nożyczki.
Z białego papieru wytnij koło – średnica 20 cm. Przygotuj także pasek – taki aby objął rękę powyżej łokcia – tarczę, czyli wycięte koło przymocujesz do niego jak tarcza będzie gotowa.
Na tarczy siły zamieść – w postaci symboli – wszystko to co uważasz, że daje Ci „supermoc”. Wszystkie te rzeczy, które pomagają Ci walczyć z przeciwnościami, te, które są Twoimi mocnymi stronami, zaletami, zdolnościami, talentami.
Gotową tarczę przyklej do paska, który wsuń na ramię – pokaż co jest Twoją „supermocą”.
Swoją tarczę siły zabierz do szkoły w pierwszy dzień naszego spotkania po przerwie – pokażmy sobie nawzajem co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi.

Ćwiczenie nr 2
„Kolorowy oddech”
Cele:
• uświadomienie sobie znaczenia emocji w życiu człowieka:
• umiejętność rozpoznawania własnych emocji;
• wzmacnianie poczucia własnej wartości i swoich możliwości;
Przebieg ćwiczenia:
Przeczytaj uważnie opis zadania, a następnie wykonaj je zgodnie z tym co przeczytałeś.
Stań na lekko rozstawionych nogach, ręce opuszczone swobodnie wzdłuż ciała. Oddychaj głęboko
i spokojnie: wdech nosem, wydech ustami. Podczas wdechu podnieś powoli ręce w górę, wydychając powietrze opuść je. Wyobraź sobie, że powietrze, którym oddychasz jest kolorowe. Wybierz swój ulubiony kolor. Pomyśl, że powietrze, gdy znajduje się w Twoim ciele „wymiata” z niego wszystkie złe emocje
i zabiera je ze sobą na zewnątrz. Każdy kto w ten sposób oddycha pozbywa się swoich negatywnych emocji.
Zachęcam do wykonania ćwiczenia i podzielenia się nim z domownikami – oddychajmy kolorowo…

Ćwiczenie nr 3:
Komiks o…
Cele:
• wzmocnienie wrażliwości, kształtowanie poszczucia estetyki;
• uświadomienie sobie znaczenia emocji w życiu człowieka:
• wzmacnianie poczucia własnej wartości i swoich możliwości;
Przebieg ćwiczenia:
Przeczytaj uważnie opis zadania, a następnie wykonaj je zgodnie z tym co przeczytałeś.
Zanim przystąpisz do pracy poszukaj w domu kolorowych czasopism, gazetek reklamowych, kolorowego papieru, elementów, które mogą służyć do ozdabiania, przygotuj nożyczki, klej, białe kartki papieru.
Przed przystąpieniem do działania nadaj tytuł swojej pracy.
Twoim zadaniem jest „napisanie” komiksu używając jedynie tego co uda Ci się wyciąć z gazet i papieru. Wytnij gotowe obrazki lub ich elementy, łącz, zestawiaj, dodawaj, twórz. Dymki z tekstem wytnij z białego papieru. Spróbuj zmieścić treść opowiadania w formie komiksu na jednej, maksymalnie dwóch stronach A4 – obrazki przyklej na kartki. Gotowy komiks bardzo proszę po świętach przynieść do szkoły – zachęcam do pracy.

Ćwiczenie nr 4
Ćwiczenie wzmacniające zdolność koncentracji uwagi, obserwacji:
„Staruszek przeżył większość swego życia na wyspie, którą uważano za jedną
z najpiękniejszych na świecie. Kiedy po przejściu na emeryturę przeniósł się do dużego miasta, ktoś do niego powiedział: „Musiało być wspaniale mieszkać przez tyle lat na wyspie uważanej za jeden z cudów świata”. Staruszek pomyślał nad tym, a potem powiedział:
„Cóż, prawdę mówiąc, gdybym wiedział, że jest tak sławna, to bym się jej przyjrzał”.

Anthony de Mello
Modlitwa żaby
Ćwiczenie 1:
Stojąc przy oknie popatrz co widzisz na zewnątrz. Rozglądnij się dokładnie i uważnie. Wybierz jeden punkt do obserwacji. Może to być drzewo, samochód, dom w sąsiedztwie, ławka, pies. Przyglądaj mu się przez 2-3 minuty, starając się zauważyć jak najwięcej szczegółów. Potem odwróć wzrok. Wróć do swojego pokoju, usiądź w fotelu. Zamknij oczy i przywołaj w myśli obraz tego czemu się przyglądałeś. Postaraj się przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów. Teraz otwórz oczy, wróć do miejsca obserwacji i spójrz jeszcze raz na to czemu się wcześniej przyglądałeś. Co widzisz? Czy udało Ci się zapamiętać wiele szczegółów?

Ćwiczenie 2:
Weź do ręki zdjęcie. Może to być zdjęcie kogoś z rodziny. Ważne, aby to był ktoś, kogo dobrze znasz
i lubisz, bądź osoba, którą wiele razy widziałeś. Przyjrzyj się uważnie fotografii. Następnie odłóż ją i – nie podglądając- postaraj się bardzo dokładnie opisać wszystkie zapamiętane szczegóły – ubiór, cechy charakterystyczne, tło. Teraz otwórz oczy, spójrz na fotografię i sprawdź ile zapamiętałeś.

Ćwiczenie nr 5:

„ZASŁOŃ OCZY”

Jednym z najprzyjemniejszych ćwiczeń w terapii widzenia, które pozwala szybko zregenerować wzrok jest „zasłanianie oczu”. Ćwiczenie to zaleca się zwłaszcza osobom, które dużo pracują przy komputerze. Można je wykonywać zarówno
w szkole, pracy jak i w domu – siedząc lub leżąc.
Usiądź przy biurku lub stole, oprzyj łokcie na blacie i na przykład kilku książkach, tak, aby ramiona były poziomo. Jeśli wygodniejsza dla Ciebie będzie pozycja leżąca wówczas ułóż na klatce piersiowej niedużą poduszkę i oprzyj na niej łokcie. Najpierw pocieraj przez chwilę dłonią o dłoń – aby skóra dłoni była nieco rozgrzana, potem zasłoń zamknięte oczy wnętrzem dłoni. Połóż je delikatnie, postaraj się rozluźnić. Zadbaj o to, by było ci komfortowo, spróbuj rozluźnić barki. Poczuj jak przyjemnie jest przez chwilę nie patrzeć – Twoje oczy nawilżają się i odpoczywają.

„BLISKO – DALEKO”

Ćwiczenie polecane jest wszystkim tym, którzy dużą część dnia spędzają czytając, pracując przed komputerem czy wykonując inne czynności wymagające wytężonego patrzenia.

Unieś palec na wysokość twarzy, w odległości mniej więcej na wyciągnięcie ręki. Popatrz na palec, pomrugaj, zwróć uwagę jak ci się patrzy. Następnie opuść rękę
i spójrz w dal. Wybierz sobie punkt, obiekt (np. za oknem) i przenieś na niego spojrzenie. Postaraj się rozluźnić oczy. Nasze oczy odpoczywają kiedy patrzymy daleko.

Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

„POMPKI DLA OCZU”

Ćwiczenie ma na celu rozluźnione patrzenie w dal i regenerację zmęczonego oka.
Zabierz do ręki nieduży przedmiot o wyraźnej barwie – nakrętkę od butelki, skuwkę markera. Zasłoń lewe oko lewą dłonią, w prawej trzymaj wybrany przedmiot. Następnie bardzo szybko przybliżaj i oddalaj go tuż przed twarzą (jeden ruch do przodu i do tyłu powinien trwać mniej więcej jedną sekundę). Tą samą sekwencję ruchów powtórz zasłaniając prawe oko prawą dłonią i trzymając przedmiot w lewej ręce. Na każde oko powinno poświęć się około 60 sekund( z czasem można ćwiczenie przedłużyć do 3 minut). Po skończonym ćwiczeniu, zasłoń oczy na 10 minut i wyobraź sobie, że patrzysz gdzie

Proponuję kilka prostych ćwiczeń usprawniających rękę do pisania. Postępuj zgodnie z podanym schematem:

ĆWICZENIA RĘKI DO PISANIA

AMBASADA OPTYMIZMU

Zapraszam wszystkich do działania w Szkolnej Ambasadzie Optymizmu. Celem ambasady jest promowanie optymistycznego spojrzenia na świat, wzmacnianie przez uśmiech, żart, życzliwość i serdeczności. Zachęcam uczniów, rodziców i nauczycieli do wzajemnego wsparcia. Każdy kto zechce być ambasadorem będzie zobowiązany do aktywnego włączenia się w wykonywanie zadań, które będę rozsyłać przez e-dziennik

i w google classroom – tak jak dotychczas. Będą to zadania propagujące radość, życzliwość i baaaaroooodzo duuużżżo uśmiechu.

Zadanie pierwsze: “Życzliwe cukierki” – zaprojektuj opakowanie cukierka tak, aby od samego patrzenia na „papierek” było Ci słodko i pysznie na duchu.

Technika wykonania: dowolna

Termin wysłania zdjęcia z gotowym wzmacniającym cukierkiem: 14.05.2020r., czwartek

google class room : annasapeta@spslotwina.pl

Zachęcam do wspólnej zabawy!

Anna Sapeta



PS Zapraszam także do wysyłania zrealizowanych, wysyłanych przeze mnie do tej pory ćwiczeń usprawniających. Każda aktywność będzie oczywiście nagrodzona.

Szanowni Państwo,

Poniżej linki do stron gdzie możecie Państwo znaleźć informacje o wsparciu psychologicznym – dla siebie, swoich najbliższych…

Kuratorium w Katowicach zamieściło informacje o wsparciu i pomocy psychologicznej na stronie:

www.kuratorium.katowice.pl/index.php/kuratorium/aktualnosci/wsparcie-psychologiczne-w-zwiazku-z-epidemia-koronawirusa-i-jej-skutkami/

Regionalny Ośrodek Metodyczno – Edukacyjny Metis Katowice prowadzi dyżury:

www.metis.pl/content/view/3393/105/

Metis Katowice we współpracy z Centrum Psychiatrii w Katowicach też proponuje bezpłatne poradnictwo.

“Bezpłatne wsparcie psychologiczne online w sytuacji zagrożenia epidemicznego dla personelu medycznego, chorych i ich rodzin, dla osób objętych kwarantanną oraz dla wszystkich przeżywających kryzys psychiczny oferuje Centrum Psychiatrii w Katowicach im. dr Krzysztofa Czumy.”

www.metis.pl/content/view/3400/105/

Na stronie Nasze Miasto Bielsko-Biała:

bielskobiala.naszemiasto.pl/pomoc-psychologiczna-w-zwiazku-z-epidemia-koronawirusa/ar/c14-7608981

Akcja „Psychologowie dla społeczeństwa”

„Psychologowie dla społeczeństwa” to wspólna inicjatywa psychologów i psychoterapeutów, w ramach której oferowane jest bezpłatne wsparcie dla osób, które zmagają się z problemami psychicznymi podczas stanu zagrożenia epidemicznego. Pomocy udzielają wykwalifikowani specjaliści.

www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/

www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/kontakt

Pozdrawiam i pozostaję do dyspozycji,

Anna Sapeta



W kwietniu i maju, razem z panią pedagog Marią Wandzel, przeprowadzamy w e-szkole akcję profilaktyczną “Trzymaj Formę – profilaktyka zachowań prozdrowotnych”.

Celem Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród uczniów i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety.

Poniżej linki do strony, a także informacja o organizowanym dla wszystkich uczniów – konkursie:

www.trzymajforme.pl/jak-nie-marnowac-zywnosci-52

www.trzymajforme.pl/files/?id_plik=45

Konkurs na – „PRZEPIS NA NAJSMACZNIEJSZĄ PACZKĘ PRZYJACIÓŁ”;-)

Zapraszamy do udziału w konkursie w ramach Ogólnopolskiego Programu Trzymaj Formę. Promując zdrowy i aktywny tryb życia nie zapominamy o emocjach, uczuciach, dobrym samopoczuciu, dlatego w tym roku proponujemy przygotowanie wyjątkowego przepisu, wzmacniającego nas i tych, którzy z nami przebywają.

Twoim zadaniem jest przygotowanie takiej receptury, z której wykonane danie – tu „Najsmaczniejsza Paczka Przyjaciół” – nie tylko nikomu nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie będzie dawało siłę i mnóstwo supermocy;-)

Przykładowe produkty to np. „ 12 roześmianych dziewczynek”, „pół paczki dobrych słów”, „1 kg zaangażowania”….

Technika wykonania : plakat;

Format: A4 lub A3;

Prace przynosimy do: pedagogów szkolnych – Anna Sapeta, Maria Wandzel (w razie kolejnego wydłużenia przebywania w domach poprosimy o wysłanie zdjęć z wykonanym plakatem);

Nagrody: rzeczowe oraz : III miejsce – 10 pkt z zachowania, II – 15 pkt, I miejsce – 20 pkt, wyróżnienie – 5 pkt dla każdego, kto weźmie udział w konkursie;

Wszystkie wykonane plakaty prosimy przynieść do szkoły – jak tylko będziemy mogli bezpiecznie się w niej pojawić.

Zachęcamy i czekamy na Wasze znakomite przepisy!

Pozdrawiamy serdecznie i pozostajemy do dyspozycji,

Anna Sapeta Maria Wandzel

 

Ćwiczenia oczu przed czytaniem
Drogi uczniu:
Wykonuj wybrane ćwiczenie zawsze przed czytaniem oraz podczas czytania, jeśli poczujesz
zmęczenie oczu. Dzięki ćwiczeniom wzmacniasz mięśnie podtrzymujące gałkę oczną,
poszerzasz pole widzenia, relaksujesz oczy.
Zestaw 1.
1. Narysuj obiema rękami w powietrzu duży rysunek (na przykład choinkę, chmurę, serce). Jednocześnie obserwuj wzrokiem ruch obu rąk.
2. Weź do ręki ołówek i przemieszczaj go w różnych kierunkach — w prawo, w lewo, do góry, na dół, po skosach, w koło. Wykonuj ruchy płynnie, najpierw wolno, potem trochę szybciej. Cały czas wódź wzrokiem (poruszając głową w odpowiednim kierunku) za ruchem, starając się zdążyć za jego zmianą.
3. Potrzyj mocno obie dłonie aż zrobią się ciepłe. Przyłóż dłonie do zamkniętych oczu, ale nie przyciskaj ich (ok. 30 s). Otwórz oczy i pomrugaj powiekami najszybciej jak potrafisz.
4. Rozciągnij nosem niewidzialną nić pomiędzy przedmiotami w pomieszczeniu, w którym jesteś. Zacznij od łączenia jakiegoś przedmiotu z innym przedmiotem (na przykład lampy z obrazkiem na ścianie), a ten z kolejnym itd. Połącz w ten sposób 10 przedmiotów.
5. Rozglądaj się dokoła pomieszczenia, w którym jesteś. Zatrzymuj na chwilę wzrok na wybranych przedmiotach i mrugaj na nie kilka razy.
6. Rysuj szlaczki i figury w przestrzeni — z boku, nad sobą, przed sobą. Do rysowania wykorzystaj najpierw dłoń prawą, potem lewą. Pamiętaj, by wzrok podążał za dłonią.
7. Obrysuj oczami przedmioty, które widzisz (na przykład drzwi, okno).
8. Wyobraź sobie, że twój nos to ołówek. Narysuj nosem kontur takich kształtów jak: gwiazda, księżyc, choinka, serce, kwiat.
9. Wybierz jakiś punkt w pomieszczeniu, w którym jesteś, na przykład klamkę. Zatrzymaj wzrok na tym miejscu i cały czas go obserwuj, jednocześnie wykonuj ruchy: idź do przodu, do tyłu, chodź w koło, zrób przysiad, wykonaj obrót wokół siebie, stań na jednej nodze, podskakuj.
Zestaw 2.
1. Usiądź na krzesełku albo połóż się wygodnie na dywanie.
2. Oddychaj spokojnie, słuchając muzyki, jaką lubisz.
3. Zamknij oczy.
4. Pomasuj je delikatnie swoimi palcami.
5. Przy zamkniętych powiekach napnij kolejno ręce, nogi, pośladki, brzuch, zaciśnij zęby, powieki, a potem rozluźnij mięśnie całego ciała i otwórz oczy.
6. Przy zamkniętych powiekach narysuj oczami kolorowe rysunki: zielone koło, niebieski kwadrat, czerwone serduszko.
7. Pomrugaj powiekami i otwórz oczy.
8. Weź do ręki przedmiot do ćwiczeń oczu, trzymaj go na wysokości wzroku przy ugiętej ręce i podążaj za nim wzrokiem „rysując” kolejno linię poziomą, pionową, kółeczko. Zbliż przedmiot do nosa, odsuń go nieco dalej, narysuj domek.
Powodzenia!!!
Pedagog Maria Wandzel